Probleme electrice la Mz
calendar_month 03 Feb 2012, 17:53
Unul dintre punctele slabe ale instalatiei electrice la MZ ETZ este tahometrul.
Datorita papucilor desprinsi sau soclurilor pt beculete cazute etc pot aparea urmatoarele probleme:
- siguranta se arde (numai) in momentul aprinderii farului (nu si pozitie). Se verifica daca firul alb cu dunga neagra din ceasuri (iluminare bord)nu a cazut si face scurt pe masa sau pe firul maro (masa (-))
Daca totul e OK problema poate fi in zona intrerupatoarelor de pe ghidon (cablu alb dunga neagra cu izolatie piscata -scurt pe masa)
- Lipsa incarcare- cauza poate fi firul verde cu dunga rosie scurtcircuitat pe masa
- siguranta sare cand se cupleaza contactul - vezi firul negru turometru pt indicatorii incarcare si neutru
- siguranta sare la semnalizare (vezi vitezometru)-firele verde dunga neagra si alb dunga neagra)
- siguranta se arde la cuplarea fazei de drum sau claxon far -(vitezometru -fir albastru in scurt)
Intrerupatorul principal-este destul de rezistent la intemperii problemele mai frecvente fiind doar papucii desprinsi sau slabiti cauzand pierderi de curent pe retea, lipsa far
sau pozitie etc.
Intrerupatorul de pe ghidon:
- Lipsa semnalizare pe o parte sau ambele (se demonteaza si se verifica lipiturile intrerupatorului semnalizare)
-lipsa claxon ( lipitura desprinsa)
-se arde siguranta la actionarea claxon far, faza scurta sau lunga.Cauza= fire cu izolatia piscata scurtcircuitate pe masa ghidonului sau carcasa blocului intrerupatoare
O alta cauza sunt cablurile piscate de catre blocatorul directiei (antifurt) Se recomanda prevenirea unei astfel de situatii
GENERATORUL, PUNTEA REDRESOARE, RELEUL REGULATOR
ALTERNATORUL: ETZ-urile sunt prevazute cu un alternator 180W compus din 2 parti: Statorul si Rotorul
1) Statorul contine trei bobine cu unul dintre capete comun izolat(Gretz) iar celelalte 3 servind ca sursa de putere trifazata (trei faze -fiecare fiind o combinatie de serie a cate doua -U,V,W fiind cei 3 poli UV;UW;VW fiind fazele) Pt verificarea statorului e suficient un ohmetru urmand sa se verifice ca intre poli(toate 3 combinatiile) sa fie
in jur de 1,8 ohmi iar ce e IMPORTANT : intre carcasa (masa ) si poli sa nu fie conductie (infinit ohmi)
2) Rotorul este format dintr-o bobina cu capetele conectate la un colector. Rezistenta bobinei rotorului trebuie sa fie in jur de cativa ohmi(5-8) iar intre suprafetele colectorului si miez- infinit. In cazul rotorului cele mai frecvente defectiuni sunt datorate uzurii suprafetei colectorului (original de carbon) sau chiar fisurarea si spargerea acestuia. Solutia este inlocuirea rotorului sau a colectorului (se poate folosi cu succes colector cupru precum la dacie) In cazul inlocuirii colectorului firele de la bobina trebuie legate strans de ax si lacuite pt a preveni dezlipirea lor la turatii. O alta problema (de ordin mecanic) apare daca ambielajul nu e centrat corespunzator si rotorul are bataie (mai mare decat 0.2mm la colector) deci periile sar pe suprafata colectorului (la motoarele cu platina apar probleme si la aprindere)
PUNTEA REDRESOARE:
Puntea etezeului (situata sub sa) este compusa din 9 diode (6 de putere deci 3+ si 3-) si 3 de excitatie. Acest sistem functioneaza pe principiul autoexcitatiei (curentul de excitatie este furnizat de catre alternator).
Polii puntii redresoare sunt D+ ,D- si 61 (intreD+ si D- sarcina iar intre61si D- excitatia) si U,V,W (fazele) Defectiunile pot aparea datorita suprasolicitarii diodelor redresoare cauza fiind regulatorul tensiune defect sau lipsa sigurantelor fuzibile (ca tot romanul, inlocuite cu o sarma sa nu mai sara)in cazul unui scurtcircuit ,sau o alta cauza ar fi punerea in functiune fara acumulator (cu impinsul sau dezlegarea acumulatorului dupa pornire) asta in cazul in care motocicleta are releu regulator mecanic (salturi pozitive tensiune ce cauzeaza strapungerea diodelor).
Simptomele puntii defecte: in cazul strapungerii diodelor + de sarcina acumulatorul se descarca in rotor chiar daca contactul e scos, eficacitatea alternatorului scade (se observa mai ales la turatii mici @ 2200 rpm (turatie la care ar trebui sa incarce) In cazul diodelor (-) acumulatorul nu se descarca ,doar eficienta scade.
Pt masurarea puntii e nevoie de un bec 12V 10W (pana15W dupa carte ) si o sursa curent continuu (acumulator 12V). Se va verifica in felul urmator:
Verificarea diodelor de minus (de pe placa inferioara-marcate cu negru)
Se scoate puntea din circuit . se leaga : Borna "minus" a bateriei la papucul D- a puntii Borna + la un capat al becului iar firul ramas se conecteaza pe rand la borne U,VsiW ale puntii Becul NU trebuie sa se aprinda. Se inverseaza polaritatea (capatul liber al becului laD- ;borna minus pe rand laU,V,W) Becul trebuie sa se aprinda.
Verificarea diodelor "+" :(placa superioara -diodele sunt marcate cu rosu)
borna minus la D+ becul laU,V,W Becul trebuie sa se aprinda. Becul la D+ , borna minus la U,V,W Becul nu trebuie sa se aprinda
Verificarea diodelor de excitatie: exact ca si cele de + cu deosebirea ca se va conecta borna 61 in locul celei D+
In cazul in care nu se indeplinesc conditiile de mai sus se inlocuieste dioda defecta (diodele de dacie sunt cele mai ieftine si la indemana ) Pt diodele de excitatie se pot folosi orice diode redresoare care suporta 5A
RELEUL REGULATOR:
Rolul sau este de a regla curentul de excitatie al rotorului pentru obtinerea unei tensiuni (aproape) constante la iesirea puntii redresoare (14-14,4V) indiferent de turatii sau sarcina . Releul original (mecanic) de etezeu mai cuprinde o protectie de suprasarcina (intreD+si51).
Reglarea releului: Distanta dintre miez si placa mobila a platinei regulatorului trebuie sa fie intre1-1,2mm (daca e prea mica vor exista salturi negative -releul va va vibra-la fel si tensiunea)Distanta dintre platina mobila si cea exterioara (pt taierea completa a curentului) aprox0.3mm Tensiunea de incarcare se regleaza prin indoirea limbii de reglare a lamelei elastice (lamela mai tensionata=>voltaj mai mare)pana cand se va incadra intre14-14,4V la bornele bateriei (la 2500rpm @14V e perfect) la turatii intre2500-5000 rpm si sa nu scada sub 13,8V cu farul aprins (daca scade mai mult sunt pierderi pe retea)
MODIFICARI: Inlocuirea releului mecanic cu unul electronic(de ex de dacie). Se scoate bateria din circuit ca masura de siguranta. Firul (rosu dunga galbena) de la punteD+ spre borna D+a releului mecanic se scoate iar firul (rosu) de la borna 51 a releului se muta la D+ puntii redresoare . Se inlocuieste releul conectand bornele in felul urmator : DF (excitatia) la firul verde cu dunga albastra (trebuie schimbat papucul cu unul rotund)
B+ (sursa) la firul verde cu dunga rosie (de la 61 al puntii cu bifurcatie spre becul din bord pt semnalizarea incarcarii).
SUPORTUL RELEULUI SA FIE LEGAT LA MASA (-)!
Probleme (mai serioase)ce pot fi cauzate de tensiunea de incarcare prea mare:
- Distrugerea aprinderii electronice (a tranzistorului de putere in speta);
- Supraincalzirea bobinei de inductie (topirea izolatiei pe primar si apoi...alta la rand);
- Topirea platinei;
- Strapungerea diodelor puntii;
- Distrugerea bateriei acumulatoare;
- Avarii de ordin mecanic (la grupul piston -biela) datorate problemelor la aprindere de mai sus.
Sursa: MotorClub.ro
Noutati