Franarea eficienta
3/304
calendar_month 22 Aug 2012, 10:50
Una dintre cele mai importante deprinderi din viata unui motociclist este fara indoiala franarea eficienta.

Daca la accelerare ne pricepem toti, la frana apar primele probleme, caci nu orice franare este eficienta si suficienta pentru a-ti opri motocicleta in timp util.

Marea majoritate a motocicletelor sunt prevazute cu doua sisteme de frana independente.

Unul pe roata spate, cu actionare la piciorul drept, prin intermediul pedalei de frana, si unul pe roata fata, cu actionare la mana dreapta, prin intermediul manetei de frana.

Franarea se produce cu ajutorul sistemului de frana cu care este dotata motocicleta.

Ea depinde de multi factori, dintre care cei mai importanti sunt suprafata de frecare, care determina aderenta (coeficientul de frecare dintre cauciuc si partea carosabila), greutatea motocicletei (creste forta de frecare dar creste si inertia) si suprafata de actionare a placutelor de frana (motocicletele cu dublu disc franeaza mai eficient decat cele prevazute cu un singur disc de frana).

Ce se intampla in timpul franarii?
In functie de tipul motocicletei, greutatea acesteia este distribuita pe suprafata ei.

In pozitie statica la majoritatea motocicletelor aceasta se distribuie aproximativ in mod egal pe cele douA￯a roti (50-50%).

Cruiserele de exemplu la o frana mai brusca raman pe ambele roti, insa un super sport va avea tendinta imediat sa se ridice pe roata fata (stoppie), roata spate ramanand in aer .

Atunci cand este actionata frana de spate greutatea motocicletei se va transfera pe fata iar suspensia se va comprima.

Frana spate are eficienta scazuta, insa actionarea ei inainte de frana fata ajuta la franare. Frana spate se pune atunci cand nu trebuie sa opresti de urgenta, cand nu ai un obstacol aparut brusc in fata, cand carosabilul este acoperit de nisip, este ud sau cand cobori o panta cu inclinatie mare.

Actionarea brusca a franei spate poate duce la blocarea rotii spate insa cu consecinte minore pentru stabilitatea motocicletei.

Frana fata are eficienta cea mai crescuta, insa actionarea ei trebuie facuta cu prudenta. Frana fata (la foarte scurt timp dupa frana spate) se pune atunci atunci cand trebuie sa opresti de urgenta sau pe distanta mai mica.

Actionarea brusca a franei fata poate duce la blocarea rotii fata, cu consecinte grave pentru stabilitatea motocicletei si cu imposibilitatea redresarii acesteia.

Dupa ce capeti ceva experienta vei simti singur cand oricare din roti are tendinta sa se blocheze si vei elibera usor frana (pedala sau maneta) pana ce roata prinde iar aderenta, apoi o vei actiona din nou.

Asigura-te intotdeauna atunci cand franezi cu fata ca roata fata este dreapta si nu virata, caci franarea cu roata virata determina rasturnarea motocicletei.

Nu uita ca intotdeauna roata care se invarte va frana mai eficient decat roata blocata, cu cauciucul care patineaza (coeficientul de frecare scade mult in cazul patinarii).

Si de asemenea ca frana cea mai eficienta este cu cauciucul, si nu cu fierul sau plasticul, deci asigura-te ca ramai pe motocicleta si franezi in cazul unui obstacol, nu culci motocicleta.

Sondaj

Cum ingrijiti skiurile?