Parasutism la Marea Neagra
calendar_month 06 Feb 2012, 14:45
Inaltimi de 3.000 de metri, viteze de peste 200 de kilometri pe ora, vant puternic care iti lasa senzatia ca nu poti respira, multa adrenalina, 43 de secunde de cadere libera in care parcurgi cam 2.000 de metri, un mic soc, semn ca parasuta s-a deschis si o plutire lina de circa 5 minute.
Acestea sunt cateva din senzatiile pe care le-a trait reporterul Adevarul in timpul sariturii cu parasuta. La Aerodromul Tuzla puteti incerca, de departe, cea mai intensa si mai interesanta distractie de pe litoral: saltul cu parasuta in tandem cu instructorul. Nu e loc de frica, pentru ca Adi Constandache, instructorul de salt in tandem, are 1.700 de lansari si isi ia toate masurile de siguranta inainte de salt. Un salt in tandem costa 150 de euro, iar daca senzatia extraordinara pe care o veti avea nu va este suficienta, puteti cere ca saltul sa fie filmat, pentru 25 de euro.
Cursurile pentru scoala de parasutism costa tot 150 de euro si dureaza trei zile. Pretul poate parea piperat, dar daca o sa faceti o comparatie atenta cu pretul celorlalte distractii de pe litoral, o sa vedeti ca merita. Mai ales ca incercati ceva ce nu foarte multi oameni se incumeta sa faca: sa zboare, sa fie langa nori.
Adrenalina, multa adrenalina si privelisti uimitoare
Dupa ce se stabileste ca saltul va avea loc, urmeaza o pregatire de jumatate de ora, in care se prezinta pe scurt echipamentul. Apoi, urmeaza echiparea. Pentru saltul in tandem se foloseste un ham care va fi legat, ferm, dar nu sufocant, in patru puncte, de hamul instructorului care poarta parasuta.
La instructaj afli ca pentru saritura tot ceea ce trebuie sa faci este sa ajuti putin instructorul la parasirea avionului si apoi sa pastrezi o anumita pozitie pe toata durata saltului. Nu este deloc complicat, mai ales ca se exerseaza la sol atat procedura de iesire, cat si pozitia de cadere.
La iesire, trebuie sa te faci mic, pentru ca si instructorul, legat de tine, sa poata iesi pe usa de 1.50 m a avionului. Dupa instructaj, urmeaza urcarea spre avion. Zgomotul elicei este atat de puternic incat abia ii poti auzi pe cei din jur.
Dupa cateva minute, avionul incepe sa ruleze spre capatul pistei. Parasirea pamantului este atat de lina, incat nici nu iti dai seama cand anume parasesti solul. De sus, privelistea este extrem de frumoasa. Pana la 3.000 de metri, inaltimea de la care urmeaza saritura, se vad imagini superbe ale marii sau ale epavei de la Costinesti si ale plajelor, unde umbrelele par niste puncte, iar oamenii, niste furnici. Linia tarmului ofera si ea imagini superbe.
Parasuta se deschide dupa 43 de secunde
Inainte de saritura esti legat de instructor, dupa 2-3 minute usa avionului se deschide, simti vantul batand cu putere si... sari. Primele secunde sunt buimacitoare. Viteza este mare, presiunea aerului, la fel, adrenalina curge valuri si abia dupa 10 secunde iti dai seama ca zbori.
Dupa 43 de secunde, care totusi par mult mai scurte, se deschide parasuta si incepe partea a doua a saltului, plutirea lina spre aterizare. Desi nu se compara cu senzatiile pe care ti le poate da caderea libera, privelistile raman uimitoare, iar adrenalina continua la maxim.
Se apropie aterizarea. Nu trebuie sa va ingrijorati, caci se coboara lin. Asa va puteti petrece o dimineata sau o dupa-amiaza plina de senzatii tari si cu amintiri de neuitat, prin care v-ati invins limitele.
De Alexandru Macoveiciuc
Sursa: Regional Air Services
Aerodrom Tuzla , TUZLA 907295, Constanta, ROMANIA
Noutati