Parasutism: ai nevoie de motivatie si vointa
calendar_month 06 Feb 2012, 14:56
De la o altitudine de 4.000 de metri, simti cum te atrage Pamantul cu o viteza de peste 50-60 de metri pe secunda., vantul iti vijiie in urechi, iar apropierea solului te face sa lacrimezi. Sunt doar 90 de secunde pina jos, 50-60 de secunde de cadere libera, timp in care viata ti se pare un simplu joc. A trecut asa de putin timp si totusi esti atit de aproape de Pamant.
Totul se invirteste de citeva ori, te opresti si ai un mic soc... apoi se deschide parasuta, plutesti. Ai timp sa te aduni si sa incepi sa te bucuri de cer. Adrenalina te face sa zambesti. Cinci minute de zbor. Deasupra totul este cuprins de liniste, iti poti aduna gandurile sau poti urla de fericire, poti pluti deasupra orasului ce se intinde la picioarele tale. Trebuie sa te bucuri de aceste putine momente in care te poti simti liber.
Paradoxal, parasutismul nu este atat de periculos pe cat pare. Desi considerat sport extrem, riscul de a muri intr-un accident de masina este mai mare decit acela de a muri sarind dintr-un avion cu "o carpa in spate". In plus, libertatea pe care ti-o ofera este cu mult peste ce ai intilnit sau ti-ai imaginat pina atunci. Un lucru bun la acest sport: nu este prea cautat! Cei care incearca parasutismul nu prea au explicatii rationale: o fac din dorinta de libertate, din curaj sau, pur si simplu, din curiozitate. Dar oameni care viseaza la zbor au fost si mai sunt, iar pentru visul lor avioanele inca se mai afla pe cer.
Pentru a efectua un salt cu parasuta nu-ti trebuie cunostinte complicate de fizica sau de matematica, dar sunt necesare motivatia si vointa. Poti sa urmezi cursuri avansate pentru a deveni un sportiv parasutist sau poti sa optezi pentru ofertele aerocluburilor particulare.
Daca vrei un simplu zbor de distractie, sau doar de incercare, nu trebuie sa faci decat un drum pina la cel mai apropiat aerodrom particular, in tara noastra, Tuzla si Strejnic. Preturile sunt accesibile si conditiile de salt foarte bune.
Pe aerodromul particular din Tuzla, parasutismul se desfasoara inca din 2001, Compania Regional Air Services, incluzind trei tipuri de activitati din acest domeniu: salturi de antrement cu parasuta individuala, salturi de agrement cu parasuta tip tandem si scoala de parasutism. Aerodromul se afla linga orasul Constanta.
Aerodromul Totalair, infiintat recent, este un reper cautat in domeniul parasutismului, datorita localizarii sale, la 60 km de Bucuresti, linga aerodromul Gh. Banciulescu din localitatea Strejnic. O parasutare in tandem, de la 4.000 m, costa 120 de euro. Iar daca vrei sa-ti studiezi comportamentul in timpul caderii sau doar sa te lauzi prietenilor, poti cere si inregistrarea saltului, bineinteles pentru o suma modica de 30 de euro. Cursurile dinainte de salt dureaza in medie 30 de minute, timp in care afli mai mult decit suficient pentru un salt in tandem si, apoi, gata, visul de a zbura e pe jumatate indeplinit. Lansarea din avion se face fiind prins in acelasi ham cu un instructor experimentat care va deschide parasuta si se va ocupa de toate responsabilitatile tehnice ale parasutarii.
Iar daca un simplu salt nu-ti multumeste pofta de zbor, poti urma un curs oferit de aeroclubul particular Totalair pentru a-ti obtine licenta de zbor. Costa 1.000 de euro, dar odata obtinuta licenta de parasutism, costul salturilor se reduce la 15 euro. Pentru cursuri mai avansate, te informezi la Aeroclubul Romaniei. Inscrierile la parasutism se fac, de obicei, in luna februarie, la inceput, urmind o perioada de cursuri teoretice si practice efectuate timp de citeva luni. Cam prin luna aprilie, fiecare sportiv va sustine un examen, atat teoretic, cat si practic, pentru a-si dobindi licenta de zbor. Apoi urmeaza perioada in care efortul parasutistului ajunge la apogeu: primul salt. Primele 25 de salturi sint "automate", adica sportivul nu-si deschide singur parasuta, el fiind prins cu un cablu de avion, care declanseaza dupa patru secunde de cadere libera deschiderea parasutei. In parasutism, primul salt nu este considerat niciodata cel mai greu, al doilea salt ridicind cele mai multe probleme de curaj. Cei mai multi isi urmeaza motivatia si ajung sa sara in continuare, dar, pentru altii, primul salt este cel care te aduce cu picioarele pe pamant.
La Aerodromul Romaniei, stagiul de pregatire si salturile nu te costa, dar trebuie sa te incadrezi in limita de virsta cuprinsa intre 16 si 22 de ani si sa dovedesti printr-un examen medical ca esti apt de zbor. Desi subventionat de stat, Aeroclubul Roman nu dispune de echipament de ultima generatie, echipamentul de salt este dintre cele mai bune, avionul din care se executa lansarea fiind insa un pic depasit tehnic.
Din anul 2001 se folosesc si in Romania parasute aripa pentru formare, de tip Manta, parasutele, AV-4 fiind casate. Se practica lansarea din aeronavele Antonov An-2 pentru toate categoriile si din avioanele Wilga pentru parasutistii avansati. Parasutele Manta si Parafoil suporta o greutate de pina la 140 kg si sint de tip `aripa`.
Salturile se efectueaza de la inaltimea de 1.000 m dintr-un avion model An2. Fiecare sportiv este instruit pentru a depasi eventualele incidente, dar in cazul in care acestea nu pot fi corectate in timp util, se deschide automat parasuta de rezerva. Siguranta sportivului in aer este incredintata de aparatele Cipres cu care este dotata fiecare parasuta. Dispozitivul declanseaza deschiderea automata a parasutei de rezerva in momentul in care este depasita viteza de cadere.
Pozitia parasutistului, atunci cind sare din avion, incadrarea, la aterizare, si aterizarea la punct fix sint obiectivele pe care trebuie sa le urmeze fiecare sportiv pentru a obtine performante. Cursurile sustinute de aerocluburi reprezinta varianta optima pentru cei care vor sa-si transforme aspiratia in ceva mai mult decit un hobby.
Autor: Ariana Vassopol