Zborul, un microb care se poate lua foarte usor
2/29
calendar_month 06 Feb 2012, 16:32
Daca parapanta poate fi comparata cu o sanie, deltaplanul poate fi asemuit cu o pereche de schiuri
Pana in 1989, parapanta si deltaplanul, sa nu mai pomenim de motodeltaplan sau avion ultrausor, de balon sau chiar zeppelin, puteau fi vazute doar la televiziunile straine. Amatorilor de zbor nu le ramanea decat sa sufere in tacere sau sa spere ca, intr-o buna zi, visul lor se va transforma in realitate. Astazi, pe langa dramul de curaj necesar trebuie sa ai un pumn de bani si visul e-al tau: poti zbura.

Balonul
Balonul A*SALT-ului are o capacitate de 3 500 mc si poate ridica in nacela patru-cinci persoane. Dl Policec spune ca pentru a zbura cu balonul este nevoie de conditii deosebite, respectiv de lipsa caldurii (balonul este umplut cu aer cald si, pentru a se ridica, aerul din mediul inconjurator trebuie sa fie mai rece) si a vantului (curentii puternici pot face balonul nemanevrabil si periculos). Drept urmare, cele mai prielnice ore de zbor sunt dimineata si chiar seara. O nefericita pala de vant i-a adus balonului A*SALT, in urma cu trei ani, in Piata Unirii, o arsura urata a panzei de la flacara care incalzea aerul necesar ascensiunii. Trebuie amintit faptul ca un asemenea mijloc de zbor consuma propan (gaz de masina) in valoare de peste doua milioane de lei pe ora. Dat fiind faptul ca pentru baloane este nevoie de licentiere internationala, intrucat sunt considerate nave de zbor, act care costa mult, A*SALT se multumeste deocamdata sa inalte aparatul sau pe funie ancorata la sol, lucru care s-a intamplat si pe 3 august 2002, de Ziua Timisoarei, in Piata Unirii.

Mosorul
Lipsa, in apropierea Timisoarei, a unor terenuri inalte de pe care sa-ti poti lua zborul, i-a determinat pe membrii A*SALT-ului sa caute o metoda de suplinire. Si asa a aparut mosorul, un agregat stationar realizat sub licenta germana, cu motor de a￯￯Volkswagena￯￯, care are instalat pe el un mosor. La randul sau, acesta are infasurat pe el un cablu de otel de un kilometru. Manuit de un tehnician cu experienta, mosorul poate trage si ridica o parapanta de unul-doua locuri sau chiar un deltaplan. Se asigura astfel o inaltime de 300-400 m la care omul, dupa ce face mai inainte doi-trei pasi, ajunge in jumatate de minut. Mosorul, spune dl Policec, este singurul de acest gen din Romania. Din pacate, exista deocamdata un dezavantaj: cablul trebuie mai intai intins si pentru o asemenea corvoada ar prinde bine o motocicleta adaptata, care sa-l tracteze.

Actiuni
Cu mijloacele sale modeste si asteptand mereu sponsori si donatii, A*SALT incearca sa fie prezent si in viata publica, organizand nu doar cursuri de zbor, la care participa chiar si cetateni straini, ci si intreceri in domeniu. Astfel, in 1996 a organizat la Timisoara Cupa A*SALT. Iar potrivit agendei culturale, sportive si de tineret a￯￯Timisiensisa￯￯ a Consiliului Judetean Timis, in saptamanile urmatoare (trimestrul II) este prevazut la Timisoara un miting de aeronautica, coorganizatori fiind C.C.A.J.T., Directia Tineret si Sport a judetului Timis si C.S.A.L. A*SALT, actiune ce se va desfasura pe Aeroportul Cioca de langa Timisoara. Zilele trecute, administratia acestuia si-a dat acordul pentru ca A*SALT-istii sa se antreneze pe terenurile aeroportului si sa-si adaposteasca aparatele de zbor in hangare, ceea ce este un lucru de bun augur pentru timisoreni.

Preturi
Pretul unei parapante noi poate oscila intre 1 400-2 200 de euro, iar cel al unei selete (parte a parapantei in care se asaza parapantistul) noi, moderne, cu protectie dorsala, este cuprins intre 350 si 600 de euro. Cat despre o parapanta la mana a doua, preturile sunt cuprinse undeva intre 250 si 1 400 de euro, iar o seleta second-hand poate ajunge si pana la 250 de euro. O carabiniera poate costa pana la 12 euro bucata. Cunoscatorii spun ca au ajuns in Romania parapante care peste hotare sunt practic interzise din cauza lipsei conditiilor minime de securitate in zbor si recomanda sa fie folosite doar parapante care corespund standardelor de securitate DHV. Avionul ultrausor de la A*SALT a costat aproximativ 20 000 de dolari. In urma cu trei-patru ani, o firma din judetul Arad anunta ca va produce la Siria avioane ultrausoare, care sa coste cat un autoturism a￯￯Cieloa￯￯, insa totul a ramas la faza de dorinta. La Bacau se produc, pe baza de comanda ferma, avioane usoare care costa 30 000 de euro. In tara exista deja multe persoane care si?au achizitionat nu doar parapante, ci si deltaplane, motodeltaplane si avioane ultrausoare.



A*SALT
Dl Anton Policec este profesor dr. consultant in cadrul Facultatii de Electronica si Telecomunicatii din Timisoara. Patima zborului l-a prins in 1948 cand, elev fiind, a zburat la Arad cu un planor. Mai tarziu, a practicat aviatia cu motor si chiar aviatia acrobatica la Alexandria. Detine brevete de pilotaj pentru mijloace de zbor ultrausoare (parapanta, deltaplan), dar si pentru balon. Impreuna cu un grup de iubitori ai zborului a fondat in 1996 Clubul Sportiv de Aeronautica Libera A*SALT, o organizatie neguvernamentala, non profit, cu statut juridic, cu 10-15 membri de baza si alti 10 care vin la intalniri doar sporadic. Majoritatea sunt tineri, studenti, care vor sa cunoasca ceva deosebit, vor sa zboare. Intalnirile se tin in dupa-amiezile de miercuri.

Presedinte este, evident, dl Policec. Clubul dispune de un simulator de deltaplan si de un simulator de parapanta, de un microbuz a￯￯Forda￯￯ (deocamdata pe butuci), de un mosor, de un balon primit cadou din Germania (care se pastreaza la Chisoda, intr-un hambar), de un motodeltaplan (o parte se tine intr-un garaj, iar o alta, intr-o curte), de patru deltaplane si de mai multe parapante de una si de doua persoane. Unul dintre membrii clubului, respectiv directorul de zbor, detine in proprietate un avion de doua locuri. A existat si un zeppelin, insa fiind prea uzat si, deci, prea riscant, l-au casat. Persoanele care vor sa devina membri ai acestui club ori vor doar sa urmeze un curs pot obtine informatii la tel. 0723-337 063, 403 304 sau 197 279. Locurile preferate de zbor sunt izlazurile de langa Sarlota (judetul Timis) si dealurile Siriei (judetul Arad), unde timisorenii zboara cot la cot cu prietenii lor din cadrul Aeroclubului Charlie-Bravo din Arad. Nu de putine ori, parapantistii se deplaseaza in grup in Muntenegru, unde pe faleza Marii Adriatice exista conditii ideale pentru practicarea acestui sport.

Doar sport
a￯￯Noi facem sport si nu sporturi extremea￯￯, declara dl Policec. Membrii Clubului A*SALT nu au avut evenimente deosebite, ci doar inerentele accidente usoare. Asta si datorita faptului ca nu si-au facut un scop din acrobatia aeronautica. Desi se considera in primul rand deltaplanorist, dl Policec recomanda aspirantilor la zbor sa inceapa cu parapanta, a￯￯salteauaa￯￯ ce se umfla in zbor si a carei viteza o poti controla. Botezul aerului se face obligatoriu cu parapanta, care permite adaptarea psihica pentru saltul in spatiu. Urmatorul pas este deltaplanul, care poate atinge o viteza de 80 km pe ora. Acesta este considerat a fi cel mai simplu avion. Deltaplanul te face om-pasare, spune interlocutorul nostru, care a descoperit placerea de a zbura cu un asemenea aparat in 1979. Daca parapanta poate fi considerata o saniuta, deltaplanul poate fi asemuit cu schiurile, fiindca riscurile nu sunt mai mari la deltaplan decat la schiatul extrem pe zapada. Daca parapanta are aproximativ 6 kg si se umfla in aer, un deltaplan are o structura semirigida, o anvergura de 10 m si o greutate de aproximativ 35 kg, suportand o greutate de pana la sase ori mai mare decat a pilotului. Daca ar fi ridicate la o inaltime de 1 km deasupra Timisoarei, un planor (avion fara motor) ar ajunge in zbor pana la Arad, un deltaplan, pana la Sanandrei, iar o parapanta, pana la marginea orasului.

AGENDA nr. 18/3 mai 2003

Sondaj

Ati fi dispusi sa faceti scufundari intr-o zona populata de rechini?