Primul avion militar romanesc - Vlaicu nr 1, model 1910
calendar_month 07 Feb 2012, 18:16
Tactica si strategia militara au fost revolutionate in secolul al XX-lea de o noua dimensiune: aparitia si dezvoltarea armei aerului. Avionul a evoluat rapid, ajungand in cateva decenii sa decida soarta marilor batalii. Armata romana a fost printre primele din lume care au sesizat potentialul aviatiei.
Primul avion militar roman a fost ,`Vlaicu Nr. 1 a model 1910`.
Aurel Vlaicu este primul nume care iti vine in minte atunci cand te gandesti la istoria aeronauticii romanesti, desi Traian Vuia si Henri Coanda sunt mult mai cunoscuti pe plan mondial.
In 1908, inginerul Vlaicu a renuntat la o cariera promitatoare in cadrul firmei de automobile ,,Opelaa si a revenit in satul natal, Bintinti, unde a construit un planor. Experimentat cu succes in primavara anului 1909, planorul i-a adus celebritatea in toata Transilvania.
Ambitia lui cea mai mare era insa aceea de a construi avioane, de a-i concura de la egal la egal pe marii constructori ai epocii. De aceea, a ales sa caute sprijin in capitala regatului Romaniei. La interventia lui Octavian Goga, care avea relatii in mediul politic de la Bucuresti, primeste ajutorul guvernului roman si are permisiunea de a construi avionul la Arsenalul Armatei, unde Aurel Vlaicu era angajat ca inginer cu 300 lei pe luna. Prin contract, Ministerul de Razboi se obliga sa-i asigure materialele necesare constructiei si sa-i cumpere motorul. In schimb, avionul devenea proprietate a armatei romane. In ianuarie 1910 a plecat la Paris, pentru a comanda motorul. Dupa ce s-a consultat cu Traian Vuia, a ales motorul rotativ ,,GnAmeaa de 50 CP. Revenit in tara, munceste 12 ore pe zi pentru terminarea avionului. Constructia se incheie la sfarsitul lunii mai 1910. Cantarea 300 kg (cu pilot cu tot) si era propulsat de doua elice, care se roteau in sens invers. A fost primul avion proiectat si construit in Romania.
Primul zbor a avut loc la 17 iunie 1910, pe terenul de la Cotroceni. Vlaicu Nr.1 a zburat pe o distanta de 50 m, la o inaltime de 3-4 m de sol. Au urmat alte cateva demonstratii pe cerul Bucurestiului, Aurel Vlaicu reusind sa se ridice pana la 50 m inaltime. La 13 august 1910, o comisie militara, condusa de generalul George Georgescu, a asistat la doua zboruri care se doreau decisive pentru viitorul lui ,,Vlaicu Nr. 1aa si al constructorului sau. Considerandu-l util pentru misiuni de supraveghere, comisia recomanda infiintarea, la Aresenalul armatei, a unei sectii speciale pentru construit avioane, sectie pusa sub conducerea inginerului Aurel Vlaicu.
In septembrie 1910, avionul a indeplinit prima misiune de lupta din istoria aviatiei militare romane. Cu ocazia manevrelor ce au avut loc in Oltenia, Aurel Vlaicu a transportat un document de la Slatina la Piatra Olt, zburand la 500 m, in 35 de minute. La 17 octombrie 1910, Ministerul de Razboi a organizat un zbor demonstrativ, pentru public, la Hipodromul Baneasa.
Dupa o noua demonstratie facuta pentru proaspat infiintata Scoala de Zbor de la Chitila, avionul ,,Vlaicu Nr. 1 a model 1910aa a fost scos din uz. Aurel Vlaicu si-a cedat drepturile de constructie Ministerului de Razboi, in schimbul sumei de 50 000 lei. In 1911 a costruit un avion mai performant, ,,Vlaicu Nr. 2aa, cu care s-a impus in concursul international de la Aspern (langa Viena). Din nefericire, ,,Vlaicu Nr. 2aa a fost si avionul cu care Aurel Vlaicu s-a prabusit pe Valea Prahovei, la Banesti, la 13 septembrie 1913.
Sorin Turturica
muzeograf, Muzeul Aviatiei
Sursa: magazin-aeronautic.ro
Noutati