Planorismul este un sport de echipa
calendar_month 07 Feb 2012, 18:18
Ca sa te licentiezi in zbor cu planorul, te costa vreo 1.800 de euro. Dar ai "ABC"-ul in ale aviatiei. O carcasa batrana de autobuz face umbra punctului de comunicare de pe aerodrom. Miroase a iarba proaspat cosita. Dar cam pe aici se termina partea idilica, pentru ca pe aerodrom pana si iarba e cosita dupa reguli stricte.
Un elicopter SMURD a pasare rosie pe linia dealurilor, se apropie. Au cerut permisiune de survol. Merg la Deva intr-o misiune umanitara.
"Ce frumosi sunteti, domnilor! Si ce bine va sta in rosu", ii complimenteaza, prin radio, cei de la aerodrom, la intoarcere.
ZBOR. Cerul e liber. Locul din planor e stramt. Parca si centura de siguranta strange un pic... Cateva suvite de par s-au prins in locul in care se inchide cabina (o capsula transparenta), dar nu-mi vine sa protestez. Sau poate ca nu mai stiu sa vorbesc. Cablul care leaga planorul de automosor zvacneste. Un metru, doi pe iarba... si botul planorului se ridica spre vazduh. Plutim. Ca pasarile. Si inima bate tot ca la pasari. Nu se aude decat cerul. Planoarele nu au motor, doar aripi.
300 de metri altitudine, 90 de kilometri la ora. In fata a Cetatea Devei, in spate a parca nu-mi vine sa ma uit, deocamdata, jos a niste omuleti colorati intr-un careu verde-verde. Degetele indraznesc sa se strecoare prin dreptunghiul taiat in capsula. Degete care taie aerul la 300 de metri altitudine. Mmmm...
Permisiune de aterizare. Planorul se cuibareste lin in iarba, pana sa apuc sa zic: "Gata?".
AEROCLUBUL DEVA. Suntem la "Gradinita de aviatori" de la Deva. Asa ii place comandantului Adel Stef sa alinte Aeroclubul pe care il conduce, unul din cele 14 din tara.
"Gradinita" de piloti de la Deva a fost infiintata in 1957, cand partidul isi propusese sa scoata aviatori pe banda. Luau muncitori din fabrica si ii bagau la zbor. Salariul la fabrica le mergea in continuare. Nu putine au fost accidentele cu acesti "piloti" brevetati la foc-continuu. A fost, probabil, si una din cauzele pentru care in 1959 aeroclubul a fost desfiintat. A renascut insa in 1975, pe locul fostului aeroport, la 5-6 kilometri de oras (localitatea Saulesti). In ultimii trei ani. Aeroclubul de la Deva a dat campionul si vicecampionul national la planorism. Tot aici se pregateste si vicecampionul national la acrobatie cu planorul.
CONDITII. Orice tanar care are intre 16 si 23 de ani poate urma, gratuit, cursuri de planorism sau de parasutism la Aeroclub. Cei care au peste 23 de ani trebuie sa plateasca.
"La inscriere pentru cursul de planorism noi primim 20-25 de copii. Insa, in final, dupa toate probele fizice si medicale, cam 15 ajung sa zboare", spune comandantul.
Din februarie pana in aprilie cursantii parcurg module de pregatire la sol. Invata meteorologie, aerodinamica, tehnica aparatelor de zbor, legaturi si transmisiuni radio, reglementarile aeronautice, teoria si tehnica zborului, cate ceva despre motoare...
Chiar daca stai bine cu teoria, mai ai pana sa poti zbura. Pentru ca trebuie sa treci prin 17 probe fizice si medicale. In primul rand, trebuie sa stai foarte bine cu sanatatea, sa fii echilibrat din punct de vedere psihologic (foarte important) si sa faci fata tuturor probelor locomotorii.
Testarea finala se face in fata unei comisii de la Bucuresti, care analizeaza fiecare "dosar de zbor".
Daca trece, candidatul intra in "programul national de zbor". Deci, din iunie pana in octombrie, pot zbura, in sfarsit, cu planorul.
SPORT DE ECHIPA. Planorismul este un sport de echipa. Pentru un zbor este necesara prezenta a minimum trei instructori si a catorva sportivi. Pentru ca... aparatul nu ajunge singur pe aerodrom, ci este tractat (de obicei cu un tractor) de la hangar pana la punctul din care va decola. Acolo se instaleaza "startul" (panoul de avertizare). Echiparea celor care vor zbura (centura de siguranta, asezarea parasutelor de salvare) se face tot cu ajutorul colegilor.
La start trebuie sa fie prezenti un conducator de zbor (cel care monitorizeaza, prin radio, din punctul de comunicare, spatiul aerian si stie ce se intampla in raza aerodromului), un instructor motorist si un instructor de zbor.
Planorul este inaltat cu ajutorul unui cablu de otel legat la automosorul aflat la un kilometru distanta de punctul de start. Automosorul porneste, cablul de otel incepe sa se infasoare pe tamburii sai, planorul se inalta. Cand planorul ajunge, in zbor, deasupra automosorului, da drumul cablului de otel.
TRASEU DIFICIL. Putini sunt elevii care, dupa ce au absolvit cursul de planorism, isi permit, financiar, sa mearga sa se pregateasca pentru a deveni, de exemplu, pilot comercial. "Probabil ca ne vom confrunta in anii viitori cu o criza de piloti. Companiile aeriane ar trebui sa se gandeasca sa sponsorizeze pregatirea unor tineri talentati, pe care sa-i angajeze, dupa ce si-au luat brevetul de pilot", spune Adel Stef, comandantul Aeroclubului Deva.
Deocamdata insa, companiile a in special cele mici a care opereaza in tara noastra prefera sa "fure" piloti de la concurenta. Serviciile aeriene se dezvolta insa, iar numarul de piloti ramane cam acelasi.
Noutati