Materiale folosite in constructia planoarelor
5/52
calendar_month 17 Apr 2012, 09:43
Autor:Radu Sebastian
pilotmagazin.ro

Inainte de a prezenta materialele folosite in constructia planoarelor trebuie sa vedem la ce eforturi sunt supuse piesele care intra in componenta unui planor.

Solicitarile la care sunt supuse piesele sunt:


-tractiunea sau intinderea (declansatoarele, cablurile comenzilor, invelisul aripilor, etc);
-compresiunea (trenul de aterizare);
-incovoierea (lonjeroanele aripilor);
-forfecarea apare in zbor in timpul trecerii printr-o suprafata de separatie dintre un curent ascendent si a unuia descendent. Acest fenomen se petrece in mod special la zborul in norii de formatie verticala;
-torsiunea; aripile in timpul zborului sunt supuse la eforturi de tensiune in jurul lonjeronului.

Pentru a putea indeplini toate conditiile cerute, in constructiile aeronautice se folosesc mai multe categorii de materiale. Acestea pot fi impartite in:

- materiale principale ce intra in constructia pieselor de rezistenta si a pieselor ce dau forma aerodinamica a aeronavei.
- materiale secundare ce intra in constructia pieselor auxiliare ale unei aeronave.

Dintre materialele folosite in constructia aeronautica putem enumera:

1. lemnul folosit in constructiile aeronautice datorita faptului ca are greutate relativ mica, este ieftin, se prelucreaza usor, etc. Lemnul intrebuintat, trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:

- rezistenta la tractiune sa fie de cel putin 800 Kgf/cm2;
- umiditatea sa nu depaseasca 15% din greutatea sa;
- rezistenta la compresiune sa fie de cel putin 400 Kgf/cm2;
- rezistenta la incovoiere sa fie de cel putin 600 Kgf/cm2.

In constructiile aeronautice lemnul se foloseste astfel:
- pentru lonjeroane: frasin, molid, brad, pin;
- pentru piese curbe: frasin, salcam, ulm, stejar;
- pentru elice: acaju, nuc, cires, mesteacan, fag.

2. placajul folosit in aviatie este facut din foi neperechi (3, 5, 7, 9, etc.) cu urmatoarele dimensiuni (grosimi):0,8; 1; 1,2; 1,5; 1,8; 2; 2,3; 2,5; 3; 3,5; 4; 5 mm.

Placajul folosit trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
- rezistenta la tractiune in lungimea fibreiA￯ = 700 kgf/cm2
- rezistenta la tractiune perpendicular pe fibra = 450 kgf/cm2
- rezistenta la forfecare in lungimea fibrei = 100 kgf/cm2
- rezistenta la forfecare perpendicular pe fibra = 750 kgf/cm2
- rezistenta la forfecare la 45o = 150 kgf/cm2

Placajul se foloseste pentru imbracarea aripilor, fuselajului, ampenajelor, in vederea obtinerii formelor arodinamice.

3. cleiurile sunt intrebuintate pentru asamblarea diferitelor piese din lemn, palcaj, panza. Ele trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:

- sa fie usor de manipulat;
- sa fie usor de preparat;
- sa nu-si schimbe caracteristicile in timp;
- sa fie aderente;
- sa fie rezistente la smulgere.

Cleiurile utilizate sunt: clei de gelatina, caseina, cleiurile pe baza de rasini sintetice (care sunt mai bune decat celelate cleiuri).

4. otelurile folosite in constructiile aeronautice sunt oteluri speciale care prezinta caracteristici superioare. Otelurile folosite pentru constructia pieselor de tractiune, de prindere, bolturi, tendoare, cabluri de comanda, scripeti, parghii, etc. trebuie sa prezinte o rezistenta la tractiune deA￯ 80-100 Kgf/mm2.



5. duraluminiul se foloseste foarte mult datorita faptului ca este usor (are aceeasi greutate cu a aluminului) si are o rezistenta mecanica ridicata. Acesta se foloseste la constructiile de lonjeroane, nervuri si a intregului invelis la planoarele metalice.

6. panza folosita in aviatie este din bumbac mercerizat si neapretat cu o desime de 28-35 de fire pe cm2 atat in bataie cat si in urzeala si o greutate de cel mult 200 g/m2.

7. materialele plastice se folosesc pentru confetionarea carcaselor aparatelor de bord, tablouri de bord iar in ultimul timp pentru corectarea si chiar confectionarea profilelor aerodinamice.

8. plexiglasul se foloseste pentru confectionarea carlingilor datorita faptului ca este transparent si prin incalzire se modeleaza usor.

9. cauciucul se foloseste la trenul de aterizare pentru amortizarea contactului cu solul. Acesta se utilizeaza sub forma de camere si anvelope, cilindri gauriti, discuri amortizoare, etc.

10. fibra de sticla si fibra de carbon se folosesc in ultimul timp in constructiile aeronautice de performanta datorita faptului ca permit obtinerea suprafetelor aerodinamice foarte bine finisate, si au caracteristici mecanice superioare.

protectia aeronavelor impotriva coroziunii si a umiditatii se realizeaza cu ajutorul 11. lacurilor si a vopselelor, iar suprafetele metalice se protejeaza prin acoperire electrochimica, cromare, zincare.

Datorita dezvoltarii tehnologiei, planoarele moderne au caracteristica de finete maxima care poate depasi chiarA￯60, fapt care le permite realizarea unor performante ridicate (zboruri de distanta de peste 1.700 Km cu viteze medii de peste 150-200 km/h).

https://