Cum a murit Iuri Gagarin?

calendar_month 24 Sep 2012, 10:13
Rusia a dezvaluit vineri concluziile, ramase `secret de stat` pana astazi, formulate de comisia care a anchetat moartea cosmonautului Iuri Gagarin, decedat in 1968 la bordul unui MIG sovietic, a o eroare de pilotaj, comisa de acest erou national pentru a evita o sonda atmosferica, scrie Mediafax.
Pe 27 martie 1968, la mansa unui avion MIG-15 de antrenament cu doua locuri, cosmonautul sovietic s-a prabusit alaturi de copilotul sau, in regiunea Vladimir la nord-est de Moscova, in circumstante ramase neelucidate.
Accidentul, petrecut la 7 ani de la performanta lui Iuri Gagarin din 12 aprilie 1961, cand a devenit primul om care a ajuns in spatiu, a socat intreaga opinie publica, dar ancheta care a urmat a fost clasata drept asecret de stata de catre autoritatile sovietice, acest statut fiind anulat abia vineri, dupa 43 de ani.
In perioada in care Rusia sarbatoreste cu mare pompa 50 de ani de la zborul lui Gagarin in spatiu, un reprezentant al departamentului arhivelor de la Kremlin, Alexandr Stepanov, a citit in cadrul unei conferinte de presa un document extras din dosarul desecretizat al concluziilor formulate de comisia de ancheta.
aConcluziile comisiei: in virtutea analizei circumstantelor in care s-a produs accidentul aerian si a elementelor de ancheta, cauza cea mai probabila a catastrofei este o manevra brusca (a pilotului) pentru a evita o sonda atmosfericaa, a declarat Stepanov.
O alta cauza, insa amai putin probabilaa, este aceea ca pilotul sovietic a vrut asa evite sa intre in stratul de noria.
Semn al importantei dosarului, aceste concluzii au fost inscrise intr-un decret al Comitetului central al Partidului Comunist al URSS, datand din 28 noiembrie 1968, marcat cu stampila asecret de stata.
Mentinerea secretului in epoca sovietica asupra acestui dosar a alimentat zvonuri si ipoteze dintre cele mai diverse despre moartea lui Gagarin, care a ramas unul dintre eroii preferati ai rusilor.
Unele ipoteze au evocat manevrele unui al doilea avion, care ar fi jenat aparatul MIG-15 pilotat de Gagarin, iar altele au vorbit de o problema tehnica a aparatului acestuia.
Adeptii tezei complotului au declarat ca Iuri Gagarin ar fi putut fi victima KGB-ului sau a altor servicii secrete.
Altii spun ca renumitul cosmonaut, de ocupatie pilot de avioane, mult prea ocupat de statutul lui de erou national si de rolul pe care il juca in propaganda pentru Uniunea Sovietica, isi pierduse pur si simplu nivelul de calificare necesar pentru a zbura cu un astfel de aparat.
Mult prea pretios pentru autoritatile sovietice, lui Gagarin i s-a interzis vreme de multi ani sa piloteze, inainte de a obtine o astfel de autorizatie.
Anularea secretului de stat asupra documentelor de ancheta ar trebui sa conduca la eliminarea unora dintre aceste semne de intrebare.
aSper ca acest lucru va pune punct numeroaselor speculatii care circula in Rusia in cartile de pseudo-istoriea, a declarat, vineri, Alexandr Stepanov.
Un alt reprezentant al statului rus, directoarea adjuncta a Arhivelor statului din domeniul stiintific, Larisa Uspenskaya, a subliniat faptul ca apeste 200 de documente si dosare au fost declasificatea, cu ocazia celei de-a 50-a aniversari a zborului istoric reusit de Gagarin.
Vitali Davydov, directorul adjunct al Agentiei spatiale ruse Roskosmos, a declarat ca toate documentele disponibile legate de acest subiect au fost declasificate. Totusi, an-am gasit un anumit numar de documentea, a precizat Davydov.
Autor: Sebastian Radu
pilotmagazin.ro
Noutati




