Masini si curse - franele
1/174
calendar_month 04 Feb 2012, 14:07
Cand vine vorba de incetinire, masinile de Formula 1 sunt surprinzator de apropiate de verii lor de pe sosele. Intr-adevar cum sistemele ABS au fost scoase din Formula 1, majoritatea masinilor moderne pot spune ca au o incetinire desteapta.

Principiul franarii este simplu: incetinirea unui obiect prin luarea energiei cinetice.

Masinile de Formula 1 au frane pe disc,(ca majoritatea masinilor de pe sosele) cu discuri rotative(atasate de roti), ce sunt stranse intre doua placute de frana actionate de un cilindru hidraulic. Aceasta transforma elanul masinii in mari cantitati de caldura si lumina(cand discurile se inrosesc).

Toate masinile de pe pista folosesc acum discuri de frana ce au in compozitie fibra de carbon care salveaza greutate si sunt capabile sa functioneze la temperaturi mai mari decat cele din fier. Un disc de frana al unei masini de Formula 1 cantareste cam 1.5 kg (in comparatie cu cele din fier care au 3 kg). Discurile de frana sunt stranse de placute de frana care au o compozitie speciala si sunt capabile sa functioneze la temperature foarte mari(pana la 750A￯ C).

Franele de Formula 1 sunt foarte eficiente. In combinatie cu cauciucurile moderne au redus dramatic distanta de franare. Unei masini de Formula 1 ii trebuie mai putina distanta sa se opreasca de la 160 km/h decat ii trebuie unei masini normale sa se opreasca de la 100 km/h.

Autor: Costy

Sondaj

Cati bani ati fi dispusi sa dati pe un echipament complet de scuba diving?