Masini si curse - Castile pilotilor
2/200
calendar_month 07 Feb 2012, 16:48
Unul dintre cele mai importante sisteme de siguranta din Formula 1 este casca pilotului. Cu toate ca forma lor fundamentala pare asemanatoare cu a celor purtate in 1980 sau chiar si in 1970, sunt construite cu un design si o tehnologie care s-au schimbat radical de-a lungul anilor.

In 1985 o casca tipica de Formula 1 avea o masa de 2.5 kg. Aceasta cantitate se marea dramatic in curbe sau in decelerari rapide adaugandu-se riscurile ruperii muschilor gatului in accidente grave. Cum traumatismele de cap si de gat au fost identificate ca cel mai mare, singur risc, pentru pilotii de curse, producatorii de casti au pus cea mai mare importanta pe reducerea masei castilor, in timp ce le mareau puterea si rezistenta la impacturi.

Castile de Formula 1 din prezent sunt foarte puternice, si mult mai usoare, cantarind aproximativ 1.25 kg. Castile sunt construite din mai multe parti oferind o combinatie de putere si flexibilitate(vitale pentru a absoarbe forta marilor impacte).

Carapacea din afara este facuta din doua straturi din fibra de carbon. Sub acestea vine un strat format dintr-un plastic puternic, din acelasi material din care sunt facute multe veste antiglont. Apoi urmeaza un strat deformabil facut din plastic bazat pe polistiren, acoperit cu materialul antideflagrant folosit la salopete si la manusile pilotolor.

Serviciile medicale

Nici un domeniu din Formula 1 nu s-a schimbat atat de mult de-a lungul anilor ca serviciile medicale. Serviciile medicale si de prim-ajutor nu prea mai faceau fata la cerintele Grand Prix-urilor din anii 1980. Acum reprezinta una dintre cele mai mari prioritati la fiecare cursa.

Viteza de raspuns a echipelor de prim-ajutor este vitala in salvarea vietilor in caz de accident. Din cauza a toate acestea Formula 1 are mai multe echipe medicale, situate la mai multe puncte de langa pista pentru a putea interveni rapid. Echipele medicale specialiste sunt situate la puncte cheie in masini puternice,care pot fi conduse rapid la un accident grav.

Exista de asemenea si echipe de descarcerare, care poarta echipamentul necesar pentru a scoate pe cei prinsi in masina in urma unui accident. In afara de acestea vor fi si ambulante si un elicopter MedEvac. Fiecare circuit trebuie sa aiba de asemenea un centru medical echipat complet. Spitalele locale vor fi si ele pregatite in timpul unei curse, mai multi accidentati grav pot fi transferati la ele cu elicopterul sau cu ambulanta.

Cursele de Formula 1 sunt mult mai sigure decat erau inainte, iar serviciile medicale sunt mult mai bune. Dar inca nu este loc pentru autolinistire, si este sigur ca scopul si capacitatea serviciilor medicale va continua sa fie in prim plan in evolutia sporturilor in anii ce vor urma.

Sondaj

Cat de costisitor este sa ai ca hobby cursele de raliu?