Cutie automata vs. cutie manuala
calendar_month 08 Mar 2012, 15:13
Unul din aspectele importante de luat in calcul atunci cand vrem sa achizitionam o masina, fie ea folosita pentru strada sau pentru competitii sportive, este felul transmisiei. Cu alte cuvinte, ce fel de cutie de viteze are, manuala sau automata.
Cand vine vorba de termeni insuficient de bine explicati, cumparatorii devin destul de sceptici si prefera de multe ori, sa achizitioneze ceva despre care stiu amai multea, chiar daca deseori, in dezavantajul propriu.
Fiecare alegere are plusurile si minusurile ei, asadar este foarte important pentru viitorul comparator sa stie ce vrea anume de la masina pe care o va cumpara.
Astfel, cutia de viteze manuala prezinta urmatoarele caracteristici, cu avantajele si dezavantajele aferente:
- Este mult mai raspandita decat cutia de viteze automata, deoarece soferul asimtea mult mai fidel comportamentul motorului pe timpul rularii
- Asigura exploatarea la maxim a puterii motorului, prin alegerea treptelor de viteza optime si asigurarea unui consum de combustibil cat mai mic, adaptat la nevoia de raspuns a masinii
- Prezinta un pret mai scazut decat al cutiei automate sau semiautomate
- Frana de motor este mult mai eficienta decat in cazul cutiei automate, iar smuciturile cauzate de sincronizarea turatiei cu viteza sunt mult reduse
- Prezenta si folosirea repetata a pedalei de ambreiaj este deseori obositoare, mai ales in cazul unui trafic urban aglomerat, cum este la noi
- Cutia mecanica de transmisie asigura o sportivitate la stilul de condus al masinii, insa si un discomfort crescut la schimbarea treptelor de viteza
Cutia de viteze automata, cu care vin echipate masinile cunoscute ca "hidramate", prezinta urmatoarele caracteristici, cu avantajele si dezavantajele aferente:
- Este, sau cel putin era in trecut, mult mai putin raspandita decat cutia de transmisie mecanica si are un pret de achizitie simtitor mai ridicat
- Multe modele de cutii automate ofera o eficienta redusa si performante mult diminuate in ceea ce priveste modul de raspuns al masinii la stilul de condus, atat prin diminuarea semnificativa a sportivitatii, cat si prin frana de motor aproape inexistenta
- Consumul mult mai ridicat de combustibil reprezinta si el o variabila deloc de neglijat in calculele de achizitionare a viitoarei masinii
- Confort sporit al soferului, prin lipsa pedalei de ambreiaj si diminuarea oboselii fizice, simtit mai ales in aglomeratiile din traffic
Insa tocmai din cauza acestor dezavantaje ale cutiei automate, marile nume ale industriei automobilistice cauta in permanenta imbunatatirea sistemelor automate cu care isi echipeaza masinile.
Astfel a aparut transmisia Multitronic, care a echipat cu succes multe marci de autoturisme, care duce din ce in ce mai mult catre apropierea de caracteristica ideala la nivel de tractiune: putere maxima la roata, asigurata in orice treapta de viteza, ceea ce determina deosebite caracteristici dinamice si economice, prin variatia continua a raportului de transmitere.
Ce inseamna asta? Echiparea acum, a masinilor de mare putere, peste 200 cai si 300 Nw metro, cu transmisie automata, fara dezavantaje!
Noutati