In cazul arsurilor trebuie actionat imediat

Publicat: 07 Feb 2012 23:26

Arsurile
Primul ajutor in cazul arsurilor:

- raciti zona rapid cu apa rece ;
- acoperiti rana ;
- preintampinati o intrerupere a circulatiei ;
- observati si verificati respiratia ;
- transportati accidentatul la medic sau spital.

Primul ajutor in caz de arsuri.
Racirea imediata a zonei arse cu apa rece (dus, cada, lac). Racirea trebuie continuata timp de jumatate de ora sau pana cand, dupa indepartarea apei de pe arsura, durerile au disparut. Nu este asa de importanta temperatura apei de racire la inceput ; oricum, apa trebuie mentinuta la o temperatura de 15 - 20 C.

In afara de diminuarea durerilor, racirea locului previne patrunderea mai adanca a arsurii in tesuturile pielii. Daca este posibil sa se procedeze in felul acesta, turnati apa rece peste zona arsa. Comprese inmuiate in apa pot fi, de asemenea, asezate pe arsura.

Mentineti compresa umeda, turnand continuu apa peste zona arsa. Racirea imediata a zonei arse este mai importanta decat transportarea la medic. Imbracamintea arsa de pe piele nu trebuie indepartata. Cu toate acestea, imbracamintea care arde inabusit trebuie sa fie imediat indepartata.

Acoperiti rana.
Bandajarea trebuie facuta cu comprese sterile, cearsafuri si prosoape curate. Plagile rezultate din arsura sunt curatate imediat dupa accidentare. Este important sa mentinem zona arsa curata. Daca nu aveti bandaje corespunzatoare, tratati rana fara aceste bandaje.

Prevenirea intreruperii circulatiei.
Daca suprafata pielii este arsa mai mult de 20% (gradul doi), dupa cateva ore intreruperea circulatiei se poate transforma intr-o problema reala. Copiii si oamenii in varsta sunt cei mai vulnerabili la o intrerupere de circulatie. Determinarea gradului de intindere a unei arsuri se poate estima astfel : suprafata unei maini reprezinta cca 1% din suprafata intregului corp ; un brat cca 9%, un picior 18%, abdomenul si toracele cca 18%, iar posteriorul cca 18%.

Supravegherea respiratiei.
Accidentatii cu leziuni provocate de arsuri pot inhala aer cald sau gaze otravitoare. Acestia trebuie sa fie supravegheati cu mare grija.

Transportul la medic sau spital.
Tratamentul final in caz de arsuri de gradul doi si trei trebuie facut de medic.

Intreruperea circulatiei sangelui
Primul ajutor in cazul intreruperii circulatiei sangelui.

Cand personalul care acorda primul ajutor este sigur ca exista pericolul intreruperii circulatiei:
- Opreste hemoragia ;
- Aseaza persoana accidentata pe spate, cu picioarele ridicate in sus ;
- Tine accidentatul acoperit ;
- Calmeaza durerile ;
- Nu-i da lichide ;
- Supravegheaza accidentatul ;
- Cheama ajutor pentru transportarea rapida a accidentatului la spital sau medic, cu scopul de a Ii se face perfuzie .

Oprirea hemoragiei:
In cazul in care diminuarea circulatiei este cauzata de o hemoragie, accidentatul moare daca hemoragia nu este oprita.

Asezati accidentatul pe spate, cu picioarele ridicate.
In aceasta pozitie, o cantitate suplimentara de sange se va scurge dinspre picioare spre organele vitale ale corpului. Daca accidentatul este in stare de inconstienta, asezati-l intr-o pozitie stabila laterala.

Tineti accidentatul acoperit :
Acesta trebuie sa fie acoperit, dar nu excesiv.

Calmati durerile :
Fracturile si leziunile mari sunt imobilizate cu atele si, respectiv, bandajate, daca este posibil, cu bandaje de sustinere.

Reasigurati accidentatul :
Adeseori, el simte o stare de disconfort si are nevoie de o persoana care sa-l sustina si care sa-l calmeze.

Fara lichide :
Accidentatul cu intrerupere de circulatie nu trebuie sa primeasca lichide. Acestea nu vor crea decat stari de ameteala, greata si voma, cu posibila sufocare. Voma va avea ca rezultat o pierdere si mai mare de lichide.

Transport rapid la medic sau spital :
Persoana accidentata are nevoie urgenta de lichide in vasele de sange, ceea ce necesita un transport rapid la medic sau spital.

Primul ajutor in caz de hemoragii:
- Exercitati presiune asupra punctului hemoragic ;
- Ridicati zona cu hemoragie ;
- Aplicati un bandaj compresiv ;
- Asezati accidentatul culcat pe spate, cu picioarele ridicate ;
- Calmati durerea ;
- Linistiti accidentatul ;
- Transportati-l la spital sau medic ;
- Nu-i dati lichide daca exista pericolul unei hemoragii interne.

Tratament pentru hemoragia interna.
Daca suspectati ca accidentatul are hemoragie interna, transportati-l imediat la spital sau la medic. In timpul transportului, accidentatul va trebui sa stea culcat pe spate, cu picioarele ridicate. Un accidentat in stare de inconstienta va trebui sa fie asezat intr-o pozitie laterala stabila. Nu dati lichide accidentatului.

Tratament in cazul hemoragiei externe.
- Exercitati presiune asupra punctului hemoragic ;
- Folositi o compresa sau, in cazuri urgente, orice materiale textile curate disponibile. Ridicati zona hemoragica si, in acelasi timp, presati rana bandajata ;
- Asezati persoana accidentata in asa fel, incat rana sangeranda sa fie mai sus decat planul corpului. Sangerarea va fi astfel diminuata, iar in cazul sangerarilor capilare, acestea vor inceta ;
- In cazul unei amputari, bratul sau piciorul se va bandaja complet ;
- Aplicati un bandaj compresiv. Aplicati o compresa peste rana si strangeti apoi cu clame. Asezati un obiect (piatra, o bucata de lemn) deasupra compresei si bandajati rana. Bandajul trebuie aplicat strans, asa incat hemoragia sa se opreasca. Daca rana continua sa sangereze dupa aplicarea bandajului, mariti compresia printr-o curea, esarfa etc. ;
- Daca este amputat un brat sau un picior, bontul trebuie sa fie complet bandajat. Daca este posibil, bratul, sau piciorul trebuie, de asemenea, transportate la spital. Partea amputata trebuie tinuta la rece, de exemplu intr-o punga de plastic, care, la randul ei, se aseaza intr-o alta punga de plastic cu gheta si putina apa.

Important in cazul hemoragiei masive :
- Datorita pericolului de intrerupere a circulatiei, asezati persoana accidentata culcata pe spate, cu picioarele ridicate. O persoana lipsita de cunostinta trebuie intotdeauna asezata intr-o pozitie laterala stabila ;
- Calmati durerile si imobilizati fracturile ;
- Nu dati niciodata lichide unei persoane accidentate si care prezinta o posibila intrerupere a circulatiei sangelui ;
- Protejati persoana accidentata impotriva frigului .
Cand accidentatul prezinta hemoragie masiva asigurati imediat transportul acestuia la medic sau spital.
Persoana accidentata are nevoie de perfuzie.

Tratamentul hemoragiei nazale.
Hemoragia nazala se poate opri daca accidentatul sta in pozitie verticala, se apleaca putin inainte si-si strange amandoua narile, circa 5 - 10 minute.

Transportul accidentatilor
A. Scoaterea accidentatului de la locul dezastrului.
Scoaterea imediata a victimei unui accident de la locul dramei este indispensabila pentru stabilirea gravitatii leziunilor, pentru instituirea rapida a masurilor de prim ajutor, ca si pentru indepartarea riscului unei noi accidentari (incendiul masinii daca a fost un accident auto, prabusirea unui zid dupa un cutremur etc.)

Daca la locul accidentului pot patrunde trei sau mai multi salvatori, apucarea, ridicarea si transportul victimei se va face dupa unul din modelele de interventie pe care le vom descrie mai tarziu. Interventia devine mult mai dificila cand accidentatul se afla intr-un spatiu inchis si stramt in care nu pot patrunde decat unul sau doi salvatori.

Vom exemplifica trei dintre situatiile de acest gen :

1. Scoaterea unui ranit in stare de inconstienta dintr-un vehicul tamponat.
Dupa deschiderea sau taierea portierei se introduce un brat al salvatorului pe sub bratul dinspre portiera al accidentatului, strecurand mana pana sub barbia acestuia. Barbia se apuca cu putere iar capul ranitului se impinge putin pe spate. Cel de al doilea brat al salvatorului inconjoara pe la spate talia ranitului - iar mana se strecoara pe sub celalalt brat al accidentatului pentru a apuca cu putere pumnul membrului superior al acestuia. In acest mod accidentatul este apucat ferm si poate fi tras spre portiera deschisa, unde poate intra in actiune un al doilea salvator.

2. Scoaterea unui accidentat in stare de inconstienta de sub o masina sau de sub materiale care s-au prabusit, acoperindu-l.
Daca victima este asezata pe spate, cu picioarele catre salvator, ea va fi pur si simplu trasa de picioare. Daca victima este asezata cu capul spre salvator, acesta va trece antebratul drept pe sub axila dreapta a accidentatului, pentru a-i apuca cu putere pumnul stang. In aceasta pozitie, capul ranitului se sprijina pe umarul salvatorului, se retrage cu spatele - tarand astfel si accidentatul. In acelasi mod se poate interveni si in scoaterea unui accidentat printr-un, sau dintr-un tunel ingust si cu tavanul foarte jos.

3. Daca dintr-o situatie similara (tunel ingust, cu tavanul foarte jos) salvatorul trebuie sa inainteze, se va proceda in felul urmator : daca accidentatul este prabusit cu fata in jos, el va fi rasturnat cu fata in sus. Ambele maini ale ranitului vor fi legate intre ele cu o esarfa si astfel vor fi petrecute, ca un colier, peste ceafa salvatorului. Acesta, asezat calare peste accidentat, sprijinit in maini si in genunchi, va putea inainta tarand dupa el ranitul.

B. Transportul accidentatului.
De catre o singura persoana :
1. Cand accidentatul este in stare de inconstienta, accidentatul va trebui purtat pe umar - ca pe un sac.

Exista doua prize posibile :
a) ranitul este sustinut numai pe umarul drept al salvatorului. Cu mana dreapta, salvatorul isi petrece antebratul prin fata si apuca genunchii ranitului care atarna pe spatele lui. Cu mana stanga salvatorul isi asigura priza, sustinand cotul stang al ranitului.

b) Ranitul este rasturnat peste ceafa si umerii salvatorului care echilibreaza greutatea acestuia tinandu-l, cu ambele maini, de pumnul si respectiv bratul stang sau drept al accidentatului. Bineinteles pentru acest tip de transport, salvatorul trebuie sa fie puternic, cu forta fizica necesara pentru a-l ridica intai pe umar, pentru a-l sustine si transporta.

Cand accidentatul este in stare de constienta, lucrurile sunt mai simple. Daca accidentatul are o greutate corporala mai mica (este un copil sau o femeie mai usoara) - poate fi tinut in brate cu o mana petrecuta in jurul spatelui si cu cea de-a doua sub genunchi. Poate fi si mai usor, cand accidentatul poate fi tinut pe spate - termenul popular fiind " in carca ". In aceste pozitii accidentatul isi ajuta salvatorul prin faptul ca se sustine si el cu ambele membre superioare de gatul acestuia.

c) Trecerea de catre un singur salvator peste un parapet, se poate face cu ajutorul unui artificiu. In timpul in care este culcat la pamant, picioarele ii sunt ridicate pe un suport improvizat. Fiind apucat de talie este transportat de catre doua persoane.

Atunci cand accidentatul este in stare de inconstienta :
- O pozitie de transportat este : apucat de mijloc - pe sub axile de catre salvatorul care merge in spate, si apucat de genunchi de catre salvatorul care merge in fata.
- O varianta a acestui fel de transport este posibila cand sunt trei salvatori. In aceasta situatie ei pot transporta doua victime concomitent. Doi dintre salvatori apuca fiecare accidentat de talie, in timp ce al treilea salvator tine in fiecare mana de o parte si de alta a taliei ambele picioare ale celor doi accidentati.
- Mult mai usor, doi salvatori pot transporta accidentatul asezat pe un scaun cu speteaza. Salvatorul din spate sustine speteaza scaunului, in timp ce salvatorul din fata sustine picioarele din fata ale aceluiasi scaun.

Accidentatul in stare de constienta :
a) Poate fi transportat, salvatorii facand un scaun cu toate cele patru maini sau cu trei maini. In prima pozitie accidentatul trebuie sa fie suficient de prezent ca sa se sustina cu ambele brate petrecute pe dupa gatul celor doi salvatori.

In pozitia a doua, formand scaunul pe care se aseaza bolnavul prin impreunarea a numai trei maini, ramane libera a patra mana a unuia dintre salvatori - mana cu care se sprijina spatele accidentatului.

b) Doi salvatori pot transporta accidentatul pe o chinga petrecuta pe dupa gatul lor si care foloseste mijlocul ei ca scaun de transport. Accidentatul asezat pe chinga isi mentine echilibrul sustinandu-se cu cele doua brate pe dupa gatul salvatorilor.

Transportul cu targa.
Targa poate sa fie obiectul de transport specializat si omologat de catre Ministerul Sanatatii, sau in lipsa acestuia, poate fi improvizata. Cand avem nevoie de o targa cu blat tare, poate fi folosita orice platforma rigida (placa de lemn, usa). Cand ea poate sa fie moale, targa poate fi improvizata prin imbracarea a doua stinghii lungi si rezistente, cu doua haine, un palton sau o patura groasa ale caror margini laterale sunt impreunate si fixate cu ace de siguranta.

De obicei, mai ales in anotimpurile racoroase, peste targa trebuie sa se aseze oblic un pled care sa poata, prin pliere, sa imbrace accidentatul.

Ridicarea de la sol si transportul cu targa.
a) de catre doi salvatori
Ridicarea se face pastrand corpul victimei cat se poate de drept. Primul salvator sustine capul si toracele accidentatului. Al doilea salvator sustine fesa si coapsele. Asezat pe targa si invelit cu un pled - accidentatul trebuie legat de aceasta cu trei chingi care se trec pe sub targa si peste gleznele, coapsele si bazinul accidentatului. Manerele de la extremitatile targii sunt prinse solid de extremitatile cate unei chingi a caror parte de mijloc este petrecuta pe dupa gatul salvatorilor. Amandoi salvatorii culca cate un genunchi la pamant si se ridica in picioare absolut sincron, la comanda : " atentie - ridicat ". Pentru ca in timpul inaintarii mersului sa fie cat mai lin, pasii celor doi salvatori trebuie sa fie asincroni. Pornirea o face salvatorul din fata cu piciorul stang, iar salvatorul din spate cu piciorul drept. Acest asincronism se mentine pe tot parcursul transportului.

b) de catre trei salvatori
Pentru ca trecerea bolnavului de pe sol pe targa sa se faca cat mai lin, salvatorul dinspre capul accidentatului va privi catre picioarele lui, in timp ce urmatorii doi salvatori se vor aseza invers, cu fata catre capul accidentatului. Cei trei salvatori se vor aseza cu picioarele de o parte si de alta a targii si vor apuca accidentatul de bazin.

In cazul in care accidentatul are o greutate mare iar salvatorii nu au forta suficienta, ridicarea se poate face : salvatorul din mijloc apuca de bluza si cordonul pantalonilor accidentatului, salvatorul din spate apuca cu putere pantalonii victimei la nivelul genunchiului si al gambei, iar cel de-al treilea ii va sustine capul si umerii. La comanda : " atentie - ridicat - asezat " se actioneaza sincron.

Cand spatiul este mai mic - toti trei salvatorii se pot aseza pe aceeasi parte a bolnavului procedand in acelasi fel ca la tehnica descrisa inainte. In acest procedeu, denumit " in lingura ", la comanda, accidentatul este ridicat pe genunchii salvatorilor - dupa care ei se ridica in picioare si fac cativa pasi pana la targa.

c) de catre patru salvatori
O varianta de tehnica este aceea de a aseza bolnavul in lungul targii. Pentru ridicarea accidentatului de la sol sunt folositi trei dintre salvatori. Primul, cu fata catre picioarele victimei, sustine ceafa si umerii, al doilea si al treilea sunt asezati invers cu fata catre primul salvator si sustin, unul bazinul iar celalalt coapsele si gamba accidentatului.

Cei trei salvatori stau cu picioarele asezate de o parte si de cealalta a accidentatului. La comanda cunoscuta victima este ridicata de la sol, moment in care al patrulea salvator impinge targa sub accidentat.
Intr-o alta varianta, salvatorii se aseaza de o parte si de cealalta parte a accidentatului. Mainile celor patru sunt asezate alternant - pe toata lungimea corpului victimei. Salvatorii stau cu un genunche pe pamant. Ei ridica simultan, la comanda, accidentatul si-l aseaza pe targa.

Transportul cu targa peste obstacole.
Cand se urca o scara, salvatorul din fata tine targa cu bratele intinse jos, in timp ce salvatorul din spate, ridica capetele targii pe umeri. Scopul este de a mentine targa si accidentatul cat mai orizontal. La coborarea scarilor se procedeaza invers.

Cand se trece targa peste un parapet, capetele targii se aseaza pe parapet, unul sau doi salvatori sar peste el si trag targa - pana ce aceasta ajunge sa se sprijine pe parapet cu bratele din spate. In acest moment sar parapetul si salvatorul sau salvatorii din spate - dupa care preiau integral targa si merg mai departe. Si in cazul transportarii pe targa de catre patru salvatori - cei care tin barele din fata si din spate - acestia vor pasi in contratimpi. Ceilalti doi vor sustine targa la mijlocul ei - asezati de o parte si de alta a acesteia.

Pozitia bolanvului pe targa.
Pozitia bolnavului pe targa in functie de tipul de accident suferit si de gravitatea starii generale.
a) Bolnavul in stare de inconstienta se transporta in decubit lateral (asezat pe o parte) cu capul intr-o parte, cu gura in jos. In aceasta pozitie accidentatul nu se poate sufoca cu propriul lichid de voma sau cu sangele care-i poate curge pe gura.

b) Accidentatul cu fractura de coloana vertebrala toracala sau lombara.
Daca blatul targii este tare, accidentatul este asezat pe spate, cu un sul facut dintr-o alta patura asezata sub zona dureroasa a spatelui, transversal fata de targa.

Daca blatul targii este moale este preferabil ca bolnavul sa fie asezat pe burta. In acesta pozitie - corpii vertebrali sunt indepartati intre ei, fapt care impiedica agravarea tasarii lor si ca urmare compresiunea asupra maduvei spinarii.

In fracturile coloanei cervicale (gat) - este bine ca umerii pacientului sa fie imobilizati cu o chinga trecuta peste acesta si pe sub targa, in timp ce capul trebuie sa fie si el imobilizat : fie legat si el de targa cu o chinga, fie fixat intre doua obiecte grele (carti, etc.). Astazi se folosesc pe ambulante niste gulere tari speciale - care au menirea sa imobilizeze provizoriu gatul, in asa fel incat capul sa nu se poata misca fata de umeri.

c) Accidentatul cu leziuni abdominale.
Pentru ca durerile abdominale sa scada, musculatura abdominala trebuie relaxata, iar acest lucru se obtine ridicand putin toracele pe o perna si indoind (flectand) genunchii peste un sul facut din a doua patura.

d) Accidentatii cu traumatisme toracice trebuie transportati cu toracele ridicat (pentru ca plamanul sa se expansioneze mai usor in timpul respiratiei) si asezat pe partea lezata (fractura costala este astfel imobilizata de greutatea corpului in contact cu blatul targii).

e) Accidentatii cu pierdere mare de sange si tensiune arteriala mica - trebuie asezati cu membrele inferioare ridicate cu aproximativ 30 de grade fata de planul targii.

C. Ridicarea accidentatului in vehicolul de transport.
Si in acest moment trebuie sa facem tot posibilul pentru a mentine pozitia orizontala a targii si a accidentatului. Se va proceda exact cum a fost descris la trecerea targii peste obstacole.

In ceea ce priveste mijlocul de transport, trebuie mentionat ca numai autosanitarele pot sa asigure securitatea accidentatului pana la spital. Chiar o intarziere de 20-30 de minute pana la sosirea unei autosanitare este compensata cu largheta, de confortul si asigurarea medicala pe care aceasta o ofera pe timpul transportului.

Numai in cazul in care sosirea unei autosanitare este imposibila sau nu poate fi realizata decat cu o intarziere mare, se poate apela pentru transport la alte tipuri de autovehicule : turisme, camioane. Caruta trebuie evitata pe cat posibil pentru ca prin lipsa amortizoarelor, poate agrava situatia accidentatului pana la riscul decesului.
Cat de mult ti-a placut acest articol?

Nota obtinuta

5,20(10 voturi)
4209 vizite

Sondaj

Cat de costisitor este sa ai ca hobby cursele de raliu?

Cele mai citite...
Locatii pentru Bungee Jumping in Romania Cheile Rasnoavei, la 3 km de soseaua Predeal-Rasnov Facilitati : Instalatia este pe locul intai in Europa de Est, si pe locul doi in Europa, dupa Elvetia, cu o inaltime de 137,5 m cu posibilitati de marire pana la 155m, pe o distanta de aproximativ 100 de metri, in functie de greutatea celui care
Sfaturi in caz de fracturi Fracturile Tipuri de fracturi O fractura sau ruptura poate fi cauzata de suprasolicitare, violenta externa sau presiune. Persoana care acorda primul ajutor trebuie sa fie in stare sa deosebeasca o fractura inchisa de una deschisa. Pielea peste o fractura inchisa nu este strapunsa, in timp ce pielea
Saltea vs. izopren - ce alegi? Majoritatea drumetiilor presupun cel putin doua zile de calatorie, deci minim o noapte. Iar cand drumetiile au ca punct de popas zone mai putin locuite, noaptea se petrece de regula la cort. Un cort echipat complet presupune obligatoriu prezenta unui accesoriu care se aseaza pe jos, in interior si
Acest site foloseste Cookie-uri.
Folosim cookie-uri pentru a personaliza continutul si reclamele, pentru a oferi caracteristici specifice retelelor sociale si pentru a analiza traficul nostru. De asemenea, impartasim informatii despre felul in care ne utilizati site-ul, cu partenerii nostri de pe retelele sociale, de publicitate si de statistica in conformitate cu Politica de confidentialitate. Va puteti administra preferintele in Setari cookie.