Traseele de via ferrata

Publicat: 01 Iun 2012 10:36

Autor: Gheorghe Cosa
ghidmontan.blogspot.ro

Via ferrata sunt trasee mixte, de drumetie si catarare, amenajate cu trepte, scoabe, scari, podete, majoritatea metalice, in locurile in care lipsesc prize naturale sau sunt de dimensiuni mici, pe brane inguste.

Cei care le folosesc nu sunt legati in coarda, ci se asigura de cabluri metalice fixate in stanca, cu lonja speciala, cu doua fire, doua carabiniere si un disipator de energie metalic.

Primele trasee de acest gen au fost realizate in Alpii austrieci, la mijlocul secolului XIX. In primul razboi mondial, multe trasee de via ferrata au fost realizate in Dolomiti, in scop militar.

Ulterior, au fost reconditionate de ghizii montani pentru clientii lor. Acest tip de rute s-a raspandit si in alte zone si au fost realizate unele de dificultati diferite special pentru turisti.

Gradele de dificultate ale traseelor de via ferrata sunt clasificate de italieni de la 1 la 6, gradul 1 fiind simpla drumetie montana iar gradul 5 presupune abilitati serioase de alpinist.

Francezii folosesc o clasificare cu sase grade de dificultate, derivate din catararea alpina: F-usor, PD-putin dificil, AD-dificultate medie, D-dificil, TD-foarte dificil si in sfarsit ED-extrem de dificil.

Problemele care pot aparea in timpul parcurgerii unui traseu de via ferrata deriva din nefolosirea sau folosirea incorecta a echipamentului, caderi de pietre, deteriorarea vremii (ploaie, ninsoare, vant puternic, fulgere, frig...), neatentie, epuizare, ratacire etc.

Echipamentul obligatoriu pentru parcurgerea in siguranta a unui traseu de via ferrata consta in: bocanci cu talpa aderenta la stanca (vibram), ham, casca, setul de via ferrata (2 carabiniere tip K, 2 lonje, disipator metalic de energie, lonja care trece prin disipator si este conectat cu celelalte doua lonje, bucla de chinga pentru legarea la ham).

Carabinierele sunt deasemenea fabricate special pentru via ferrata, au deschiderea mai mare decat cele obisnuite, pot fi folosite usor cu o singura mana, sunt marcate cu litera K ce vine de la "Klettersteige" care in germana inseamna via ferrata.

Setul de via ferrata folosit in tabara noastra din Dolomiti este de la firma Camp, modelul Rewind:
Rolul acestui echipament este de a-ti salva viata in caz de cadere. Din aceasta cauza nu sunt indicate improvizatiile iar folosirea echipamentului este obligatorie in zonele expuse.

Disipatorul de energie are rolul de a absoarbe socul provocat in caz de cadere, soc foarte puternic datorita lungimii relativ mici ale lonjelor.

In caz de cadere fara disipator de energie ne putem accidenta serios (sau chiar pierde viata) datorita socului foarte mare (factor de cadere mare) care poate produce ruperea unor elemente de siguranta (lonje, carabiniere, ham...

In caz de cadere cu setul de via ferrata nu are importanta lungimea mica a lonjelor, socul fiind preluat de disipatorul de energie prin frecarea corzii care trece prin disipator (shock absorber), rezultand o oprire a caderii relativ lina.

Daca initial au fost construite in scopuri militare, astazi traseele de via ferrata sunt folosite in scop turistic dand posibilitatea celor fara experienta mare si echipament de alpinism sa parcurga trasee care altfel nu le-ar fi fost accesibile.

Totusi pentru parcurgerea acestor trasee, mai ales pentru cele cu dificultate mai mare, este nevoie de o conditie fizica si psihica foarte buna datorita efortului mare dar si datorita zonelor foarte expuse (uneori chiar pe verticala sau surplombe) in pereti de sute de metri inaltime.

In Dolomiti exista un numar de aproximativ 80 de trasee de via ferrata amenajate cu diferite grade de dificultate: 29 trasee gradul 1, 25 trasee gradul 2, 14 trasee gradul 3, 7 trasee gradul 4 si 5 trasee gradul 5.

Senzatiile pe care le traiesti, privelistile care ti se descopera in timpul parcurgerii unui traseu de via ferrata din Dolomiti sunt unice, de neegalat si, cel putin o data in viata, orice iubitor de MUNTE trebuie sa ajunga acolo. Spun "cel putin" pentru ca daca i-ai vazut o data cu siguranta vei reveni....
Cat de mult ti-a placut acest articol?

Nota obtinuta

5,38(8 voturi)
2464 vizite

Sondaj

Cat de costisitor este sa ai ca hobby cursele de raliu?

Cele mai citite...
Locatii pentru Bungee Jumping in Romania Cheile Rasnoavei, la 3 km de soseaua Predeal-Rasnov Facilitati : Instalatia este pe locul intai in Europa de Est, si pe locul doi in Europa, dupa Elvetia, cu o inaltime de 137,5 m cu posibilitati de marire pana la 155m, pe o distanta de aproximativ 100 de metri, in functie de greutatea celui care
Sfaturi in caz de fracturi Fracturile Tipuri de fracturi O fractura sau ruptura poate fi cauzata de suprasolicitare, violenta externa sau presiune. Persoana care acorda primul ajutor trebuie sa fie in stare sa deosebeasca o fractura inchisa de una deschisa. Pielea peste o fractura inchisa nu este strapunsa, in timp ce pielea
Saltea vs. izopren - ce alegi? Majoritatea drumetiilor presupun cel putin doua zile de calatorie, deci minim o noapte. Iar cand drumetiile au ca punct de popas zone mai putin locuite, noaptea se petrece de regula la cort. Un cort echipat complet presupune obligatoriu prezenta unui accesoriu care se aseaza pe jos, in interior si
Acest site foloseste Cookie-uri.
Folosim cookie-uri pentru a personaliza continutul si reclamele, pentru a oferi caracteristici specifice retelelor sociale si pentru a analiza traficul nostru. De asemenea, impartasim informatii despre felul in care ne utilizati site-ul, cu partenerii nostri de pe retelele sociale, de publicitate si de statistica in conformitate cu Politica de confidentialitate. Va puteti administra preferintele in Setari cookie.