Mountaineering

Publicat: 07 Feb 2012 13:52

Cunoscut sub denumirea de alpinism in Europa, Mountaineering-ul reprezinta forma de recreatie sau sportul care presupune cataratul sau plimbarea pe munte. Este o forma mai aventuroasa de climbing, si mult mai apreciata de cunoscatori.



Exista multe motive pentru care din ce in ce mai multi oameni devin interesati de Mountaineering. Este un sport care iti testeaza capacitatile si aptitudinile, plus ca te face sa te simti a￯￯unul cu naturaa￯￯. Climbing-ul este si el o forma excelenta de relaxare si exercitiu. Insa scopul principal al impatimitilor de mountaineering este recompensa unei privelisti extraordinare, cea de pe creasta.

Exista trei forme principale de climbing, care depind de felul traseului. Prima este rock climbing, sau rock-craft, foarte populara printre amatorii de climbing. Este un stil care implica culmi pietroase si avalanse. Cea de-a doua forma se refera la climbing-ul pe gheata si zapada, mult mai periculos decat precedentul, pentru ca implica rute cu ghetari. E nevoie de mult antrenament, echipament special si orientare pe traseu. Ultimul, mixed climbing, combina primele doua stiluri, fiind si cel mai dificil.

Desi accidentele si ranirile sunt ceva comun in mountaineering, acesta ramane un sport sau o forma de agreement foarte cautata. Problemele pot fi usor evitate prin pregatire din timp, training si conditie fizica buna. Este recomandabil sa pleci la drum cu un grup, astfel incat sa va puteti ajuta in situatii neasteptate.

Istoria Mountaineering-ului

Istoria Mountaineering-ului incepe in perioada in care nu existau tehnologiile si skill-urile pentru a se scrie despre el. Pionierii acestui sport si echipamentele folosite de ei raman a fi apreciate prin presupunere, intrucat se stie foarte putin despre perioada respectiva.

Unul dintre cele mai practicate sporturi in prezent, mountaineering-ul a fost inspirat initial de scopuri non-sportive, pentru proiectarea unor constructii in munti, a unor temple si altare, precum si a unor puncte de observare meteorological si geologica.

In momentul de fata, mountaineering-ul este un sport si hobby foarte popular, chiar o profesie pentru unii. Este apreciat indeosebi pentru adrenalina urcusului pe culmile cele mai impunatoare.

Expeditiile montane au facut mai mult decat sa popularizeze acest sport. Iata cateva date de referinta in lumea mountaineering-ului:
- 1874 - Grove, Gardiner, Walker, Sottajev si Knubel au escaladat culmea celui mai inalt munte din Europa, Elbrus.
- 1913 - Karstens, Harper, Tatum si Stuck au escaladat culmea celui mai inalt munte din America de Nord: Mount McKinley sau Mount Denali.
- 1953 - Norgay si Hillary au cucerit cea mai inalta culme din lume: Everest, in Nepal.
- 1985 - Dick Bass a urcat pe Everest si a devenit primul om din istorie care a reusit sa escaladeze toate cele 7 culmi ale acestuia.

De ce sa faci Mountaineering?

- Mountaineering-ul nu e niciodata plictisitor. Sunt atatea trasee pe care poti sa le descoperi, iar daca te-ai saturat de pereti abrupti sau de vreme, poti incerca mereu ceva nou altundeva.
- Provocarea este maxima. Fiecare zi petrecuta pe stanci este o noua sansa de a iti perfectiona abilitatile de climber. La fel de bine cum poate fi si o oportunitate de a-ti testa limitele, explorand trasee noi si mai dificile de fiecare data.
- Iti ofera un sentiment de deplina libertate si aventura. Majoritatea climberilor iubesc ceea ce fac datorita sentimentului pe care il au cand escaladeaza terenuri inalte. Mai mult, vei avea avantajul ca, praticand acest sport, vei putea ajunge a￯￯in varful lumiia￯￯. Cu alte cuvinte, oriunde si oricand ai chef.
- Vei avea parte de o panorama fara egal. In cautare de noi rute, climberul va da peste peisaje din cele mai exotice si mai neasteptate. Mai mult, tine minte ca odata ajuns in varf, nimic nu se compara cu panorama imprejurimilor. Iti va taia respiratia.

La inceput de drum pe munte

Inainte de a iesi din casa cu gandul sa te urci pe munte ar trebui sa fii pregatit cu numeroase lucruri de care vei avea nevoie. Pregatirea ta fizica, mancarea de care ai nevoie si responsabilitatile tale fata de mediu vor fi discutate in articole diferite din aceasta sectiune. Citeste-le inainte de a incerca prima ta escalada.

Antrenamente pentru munte a￯￯ Fii in forma

Alpinismul este un sport riguros care necesita o la fel de riguroasa pregatire prealabila. Pentru a-si asigura o experienta placuta si sigura, alpinistul trebuie sa se antreneze atat fizic cat si psihic. Antrenamentul este specific dificultatilor ridicate de alpinism, intrucat alte sporturi extreme sau exercitii din sala de forta pot parea diferite atunci cand ai in spate un rucsac greu si urci pe o panta neprietenoasa.

Antrenamentul fizic poate parea foarte solicitant, insa te va ajuta foarte mult in alpinism. Pastreaza in minte motivele care te-au ghidat spre acest sport si transforma exercitiile in experiente placute si relaxante! Lucreaza exercitiile de antrenament pe rand si vei vedea imbunatatirile performantelor tale.

Iata cateva puncte de reper pe care le poti urma pentru a fi pregatit de urcus:

- Prima ta grija ar trebui sa fie propria conditie fizica. Te-ai dus recent la doctor? Fa-ti un control pentru a fi sigur pe starea sanatatii tale si a reduce la minim problemele potentiale atunci cand deja urci sau doar te antrenezi.

- Cunoaste-ti punctele tari si cele slabe, lucreaza pentru a fi mereu mai bun. Antrenamentul tau va depinde de ceea ce vrei sa dezvolti si de obiectivele tale!

- Incepeti cu cateva exercitii de relaxare a muschilor. Aceste exercitii trebuie facute regulat si intotdeauna inainte de o catarare.

- Incercati sa aveti un anumit ritm al respiratiei. Este foarte important sa reusiti sa respirati regulat, evitand in acest fel sa obositi repede. In timp veti reusi sa va controlati respiratia si sa va dezvoltati foarte bine plamanii.

- Implicati-a in cat mai multe activitati sportive. In felul acesta veti reusi sa va adaptati si dezvoltati cat mai bine masa musculara. Mergeti pe jos, alergati, urcati si coborati scari (da, chiar si la metrou :)), bicicleta oricand aveti ocazia sau orice alt sport.

- De asemenea, se recomanda sa nu uitati de abdomene, flotari sau genuflexiuni. In felul acesta veti antrena toti muschii corpului.

- Nu sunt rare situatiile pe munte cand traseele implica si un strop de catarare. Nu trebuie sa fie un element surpriza. Trebuie sa fiti mereu pregatiti. Implicati-va in activitati care sa va asigure o pregatire cat mai bune in acest sens: coborare su catarare cu coarda, catarare pe perete sau panou etc.

- Trebuie sa va obisnuiti cu greul si cu greutatea. Muntele este foarte solicitant si va trebui sa carati in multe situatii o cantitate mai mare de echipament. Tineti cont de acest lucru si in cadrul antrenamentelor aveti grija sa aveti si un rucsac in spate. Pe masura ce evoluati (in bine, evident) incercati o greutate din ce in ce mai mare si trasee cu gradee de dificultate mai ridicate. O sa fie greu, dar atat de frumos sus in varf.)

- Muntele e munte si nu veti gasi sosele si alei. Ma rog, in speranta ca oligarhii care cumpara munti intregi nu se vor apuca sa si asfalteze drumurile pana la vilele impozante, drumurile vor ramane tot denivelate, pline de radacini si, de multe ori, foarte dure si alunecoase. Deci trebuie sa va pregatiti picioarele si mai ales gleznele pentru asemenea terenuri. Mai greu in orase, dar daca o sa cautati puteti gasi terenuri neasfaltate inca pe care sa va pregatiti.

- Bun. V-ati antrenat, le-ati facut pe toate. Sunteti gata de drum, mereu gata de drum, asa cum sunt mereu montaniarzii. Dar ... esti sigur ca esti pregatit? Poate da, poate nu. Muntele poate avea multe surprize si situatiile se pot agrava subit. Solutia? Un antrenament cat mai serios si cu grad de dificultate cat mai mare.

Reguli pe munte

Sunteti gata de drum sau ati pornit deja. Ati ajung si sunteti gata sa luati muntele in piept, sa-l urcati pana in cel mai inalt punct sau pentru o simpla plimbare. Se intampla sa nu fie asa simplu mereu, motiv pentru care trebuie sa respecati ceva reguli.

Inainte de catarare:

- Trebuie sa fiti pregatiti fizic foarte bine. Evident, aici e vorba de ceva mai mult decat o simpla plimbare pe munte, mirosit de flori si rasina de brad. Sfaturile sunt mai mult pentru cei decisi sa ia cu adevarat muntele in piept. Deci ... nu veniti slabiti sau obositi pentru un traseu care va va solicita fizic, antrenamentele seriose dinaintea unui astfel de traseu se vor dovedi mai mult decat benefice.
- In cazul unei ascensiuni indraznete va trebui sa veniti pregatiti cu echipamentul necesar. Echipamentul trebuie sa fie usor accesibil. De asemenea, hrana si apa nu trebuie sa va lipseasca, mai ales in cazul traseelor mai lungi sau fara o tinta precisa. ;)
- NU mergeti singur(a). Poate ca nu doriti un partener de discutii, dar cu siguranta veti avea nevoie de o mana in plus in anumite situatii.
- Iorga sfatuia cam asa: a￯￯cititi inainte de a pleca la druma￯￯. Ei bine, se aplica in cazul muntelui mai mult decat in orice alta situatie. Trebuie sa stiti unde mergeti, pe unde sa mergeti, dormiti, hraniti sau sa beti apa. Lectura placuta si analiza de harta in detaliu! ... si nu uitati harta acasa!!!
- Inainte de a pleca la drum anuntati pe cineva de traseul pe care intentionati sa-l faceti. Familia sau un prieten apropiat ar fi o idee buna. (mama: a￯￯pe mine sa nu ma anunti cand vei face astaa￯￯ :D)
- Informati-va de un numar de telefon pentru situatii de urgenta. Salvamontul local trebuie sa devina primul numar din telefon.

In timpul catararii:
- Mda! Ati ajuns. (ati retinut, da? NU singuri!) Totul e frumos, verde si proaspat. Ce-ar fi daca ar ramane asa. Ce ziceti? Asa ca ... cosul de gunoi este la voi in rucsac si nu in padure a￯￯ peste tot in padure.

Pastrati curatenia!
- Aveti grija sa nu poluati sau sa afectati in vreun fel calitatea apei. a￯￯Apa trecuta peste trei pietre e ca si nouaa￯￯ (sau cum sa￯￯o zice) ... stiu si eu? Poate ca da, poate ca nu. Cert e ca nu v-ati dori sa va bucurati de o gura proaspata de apa rece de izvor si apoi sa descoperiti ca 20 m mai sus altii isi spala bocancii sau se spala cu sapun pe maini.
- Daca sunteti un grup mai mare si exista un lider / conducator care are ceva mai multa experienta sau stie traseul incercati sa-l ascultati si sa respecati intructiunile lui. Evident, propria ratiune nu trebuie ignorata.
- Nu va supraestimati. In cazul unor trasee dificile care va depasesc, nu incercati sa continuati. Nu veti dovedi nimic punandu-va la incercare in situatii foarte dificile. De altfel puteti privi in jur ... muntele nu iarta, iar crucile celor plecati dintre noi sunt o dovada si un avertisment mai mult decat serios.
Cat de mult ti-a placut acest articol?

Nota obtinuta

10(1 voturi)
1537 vizite

Sondaj

Cat de periculos consideri snowkitingul?

Cele mai citite...
Locatii pentru Bungee Jumping in Romania Cheile Rasnoavei, la 3 km de soseaua Predeal-Rasnov Facilitati : Instalatia este pe locul intai in Europa de Est, si pe locul doi in Europa, dupa Elvetia, cu o inaltime de 137,5 m cu posibilitati de marire pana la 155m, pe o distanta de aproximativ 100 de metri, in functie de greutatea celui care
Sfaturi in caz de fracturi Fracturile Tipuri de fracturi O fractura sau ruptura poate fi cauzata de suprasolicitare, violenta externa sau presiune. Persoana care acorda primul ajutor trebuie sa fie in stare sa deosebeasca o fractura inchisa de una deschisa. Pielea peste o fractura inchisa nu este strapunsa, in timp ce pielea
Saltea vs. izopren - ce alegi? Majoritatea drumetiilor presupun cel putin doua zile de calatorie, deci minim o noapte. Iar cand drumetiile au ca punct de popas zone mai putin locuite, noaptea se petrece de regula la cort. Un cort echipat complet presupune obligatoriu prezenta unui accesoriu care se aseaza pe jos, in interior si
Acest site foloseste Cookie-uri.
Folosim cookie-uri pentru a personaliza continutul si reclamele, pentru a oferi caracteristici specifice retelelor sociale si pentru a analiza traficul nostru. De asemenea, impartasim informatii despre felul in care ne utilizati site-ul, cu partenerii nostri de pe retelele sociale, de publicitate si de statistica in conformitate cu Politica de confidentialitate. Va puteti administra preferintele in Setari cookie.