Gradele de dificultate ale unui rau

Publicat: 06 Feb 2012 16:48

Versiunea prezentata este varianta americana utilizata pentru a compara dificultatea navigarii pe un rau oriunde in lume. Sistemul nu este perfect; unele rauri nu se incadreaza exact intr-o anumita categorie si parerile unor oameni ar putea sa creeze anumite divergente. Nu exista o carte speciala sau un regulament stabilit unanim.

Sportivii care se avanta pe un rau pe care nu au navigat niciodata trebuie sa adopte toate metodele de precautie. Dificultatea poate sa difere in functie de clima, inundatii recente, dezechilibre geologice sau actiuni ale oamenilor.

Fii pregatit pentru ce e mai rau! Pe masura ce dificultatea unui rau creste, inotatorii sunt expusi unui pericol tot mai mare. Valurile rapide si stancile numeroase constituie motive in plus de analizare a situatiei si de alegere a echipamentului necesar. Exista o diferenta intre a naviga pe rauri cu grad de dificultate ocazionala IV si cele care intra in aceasta categorie.

Daca raul este greu accesibil sau temperatura apei este scazuta atunci trebuie adaugate cateva grade in plus la cota de dificultate.

Iata cateva clasificari ale raurilor in functie de periculozitate si greutatea de navigare. Viteza de curgere a apei influenteaza de asemenea aceasta scara; intotdeauna trebuie luate in considerare conditiile atmosferice, hazardele sau temperatura apei.

Exista sase clase de rauri:

Clasa I - grad de dificultate: Usor
Apa raului nu este foarte rapida, cu valuri mici, fara obstructii, usor de navigat si care nu necesita o pregatire indelungata. Riscul de inec al inotatorilor este mic si salvarea lor poate fi realizata fara probleme.

Clasa II - grad de dificultate: Novice
Apa este rapida dar formeaza canale de navigare usor de remarcat si fara grad de periculozitate ridicat. Ocazional este nevoie de manevre speciale, dar rocile si vartejurile pot fi evitate de sportivii cu antrenament. Inotatorii pot sa se raneasca usor dar actiunea de salvare a lor poate fi realizata fara probleme. Raurile care au o viteza de curgere ceva mai mare dar prezinta aceleasi caracteristici se incadreaza in Clasa II+.

Clasa III - grad de dificultate: Intermediar
Viteza de curgere este ceva mai mare, valurile sunt neregulate, formeaza vartejuri si pot determina balansarea sau ridicarea caiacului. Manevrele complexe si un bun control al barcii sunt esentiale; pasagerii trebuie sa se prinda de franghii in timp ce navigheaza. Exista zone cu valuri mari si stanci ascutite dar care pot fi evitate. Curentii subacvatici sunt destul de puternici si inotul nu este recomandat celor neexperimentati. Ranile sunt usoare dar este necesara o vesta de salvare si un grup de oameni care sa intervina in caz de probleme. Raurile care au o viteza de curgere mai mica sau mai mare dar prezinta aceleasi caracteristici se incadreaza in clasele III- si respectiv III+.

Clasa IV - grad de dificultate: Avansat
Curgerea apei este rapida, valurile sunt puternice si se lovesc cu forta de stanci. In functie de tipul raului pot exista zone inguste sau abrupte, unde viteza este mare si gradul de formare a vartejurilor este ridicat, si zone de apa linistita dar adanca. Pasagerii trebuie sa actioneze constant si sa realizeze manevre dificile si greu de prevazut.

Exista pericol de rasucire sau rasturnare daca nu se adopta decizii rapide si eficiente. Inotatorii se pot rani destul de grav si salvarea lor este destul de dificila. Este intotdeauna necesar un grup de oameni experimentati care sa ii recupereze pe cei care au cazut in apa. Raurile care au o viteza de curgere mai mica sau mai mare dar prezinta aceleasi caracteristici se incadreaza in clasele IV- si respectiv IV+.

Clasa V - grad de dificultate: Expert
Viteza de curgere este destul de mare, exista numeroase obstructii si riscul de accidentare are un grad ridicat. Valurile sunt puternice si vartejurile pot fi cu greu ocolite; este necesara o analiza anterioara a traseelor ce pot fi navigate. Zonele abrupte sau inguste presupun manevre complexe si o pregatire fizica serioasa.

Malurile sunt dificil de explorat si stancile ascutite pot sa ofere surprize neplacute celor care nu cunosc harta raului. Este recomandata cercetarea atenta a portiunilor cu grad ridicat de periculozitate. Inotatorii se pot accidenta grav si salvarea lor poate fi greu de realizat chiar si de catre profesionisti. Sportivii au nevoie de echipament adecvat, antrenamente de lunga durata si o conditie fizica perfecta.

Datorita gradelor diferite de dificultate ale raurilor din aceasta categorie exista mai multe subclase care permit o incadrare exacta: 5.0, 5.1, 5.2, etc. Sportivii se pot orienta mai usor daca studiaza trasaturile caracteristice acestor subclase.

Clasa VI - grad de dificultate: Extrem de greu de navigat
Viteza de curgere este foarte mare si terenul este accidentat. Raurile din aceasta categorie au fost rareori navigate si gradul de periculozitate este ridicat. Salvarea sportivilor este aproape imposibila. Temerarii au nevoie de echipament complex, pregatire serioasa si tehnici avansate de navigare. Gradul de accidentare atinge cota maxima, in majoritatea cazurilor inotatorii isi pierd viata.
Cat de mult ti-a placut acest articol?

Nota obtinuta

6,17(6 voturi)
1599 vizite

Sondaj

Cursele pe circuit vs cursele pe traseu - care sunt mai spectaculoase?

Cele mai citite...
Locatii pentru Bungee Jumping in Romania Cheile Rasnoavei, la 3 km de soseaua Predeal-Rasnov Facilitati : Instalatia este pe locul intai in Europa de Est, si pe locul doi in Europa, dupa Elvetia, cu o inaltime de 137,5 m cu posibilitati de marire pana la 155m, pe o distanta de aproximativ 100 de metri, in functie de greutatea celui care
Sfaturi in caz de fracturi Fracturile Tipuri de fracturi O fractura sau ruptura poate fi cauzata de suprasolicitare, violenta externa sau presiune. Persoana care acorda primul ajutor trebuie sa fie in stare sa deosebeasca o fractura inchisa de una deschisa. Pielea peste o fractura inchisa nu este strapunsa, in timp ce pielea
Saltea vs. izopren - ce alegi? Majoritatea drumetiilor presupun cel putin doua zile de calatorie, deci minim o noapte. Iar cand drumetiile au ca punct de popas zone mai putin locuite, noaptea se petrece de regula la cort. Un cort echipat complet presupune obligatoriu prezenta unui accesoriu care se aseaza pe jos, in interior si
Acest site foloseste Cookie-uri.
Folosim cookie-uri pentru a personaliza continutul si reclamele, pentru a oferi caracteristici specifice retelelor sociale si pentru a analiza traficul nostru. De asemenea, impartasim informatii despre felul in care ne utilizati site-ul, cu partenerii nostri de pe retelele sociale, de publicitate si de statistica in conformitate cu Politica de confidentialitate. Va puteti administra preferintele in Setari cookie.