Locuri de zbor in Judetul Tulcea

Publicat: 07 Feb 2012 14:55

Enisala
Decolare: N 44A￯ 54' " E 28A￯ 51' " Altitudine: 100 m
Orientare: Toate directiile

Descriere: Cetatea medievala de la Enisala este situata pe un deal inalt care domina imprejurimile. Platoul decolarii este intins, degajat, piatra abunda, frumos erodata astfel ca nu pune probleme suspantelor.
De aici se vede Lacul Razim, Insula Popina, Dealul Bestepe, Dealul Mare, defapt toata Dobrogea de Nord-Est.
"Panta Cetatii" se continua spre Sud-Est cu o mica coama a carei zona de decolare prezinta aceleasi caracteristici.

Se poate patrula pentru antrenament sau in asteptarea termicii pe o distanta de aprox. 200m.
Cu parapanta se poate ateriza si pe platoul cetatii.

Acces: Din Babadag, se trece de Geamia Gazi Ali Pasa apoi dreapta spre localitatea Enisala. Drumul este asfaltat, foarte bun, doar prin sat trebuie atentie. Dupa satul Enisala la mai putin de 1 km, stanga pe drum pietruit pana la cetate (1 km). Acesta te duce fara sa urci exact la decolare. Este loc sa parchezi si sa decolezi fara probleme. Aterizare: N 44A￯ 54' " E 28A￯ 51' " Altitudine: 0 m

Descriere: Pentru zona nordica este o lunca neteda fara obstacole intre stuf si panta. Dimensiunile permit aterizarea si cu deltaplanul. Pentru celelalte directii aterizarea este cat vezi cu ochii, complet degajata. Particularitati: Zona se distinge printr-o frumusete aparte. Vizibilitate extraordinara in toate directiile, conformatia dealului cu cetatea in zona sa superioara te fac sa-ti amintesti cu placere zborurile peste cetate sau stuf.

In iulie s-a urcat in termica cu plafon jos (400-500m) data de Lacul Razim si stuf.
Ca majoritatea zonelor de zbor din Dobrogea vanturile sunt destul de puternice dar cu o decolare de sub panta se poate urca in dinamica mult in fata pantei apoi astepta termica.
Poate fi considerata zona de scoala-antrenament- performanta.

Localizare: Din Babadag, judetul Tulcea, 12 km spre Est. Posibilitati de cazare: Orasul Babadag ofera cazare in hotelurile sale insa sansa de a admira rasaritul absolut superb si de a respira aerul racoros si umed din vecinatatea Lacului Razim te obliga sa dormi la cort. Perioada cea mai buna pentru zbor: Pentru prima oara am zburat la aceasta panta in iulie 2003. termica a fost generoasa cu noi chiar daca venea de peste lac si stuf. Este necesara o perioada de zbor mai indelungata in aceasta zona pentru a putea stabili cand este cel mai bine de zburat in termica. Insa pentru zboruri de scoala sau pur si simplu de placere se poate zbura pe intreaga perioada a anului.

Priopcea

Decolare: N 45A￯ 8' " E 28A￯ 16' "
Altitudine: 410m NM
Orientare: Toate directiile

Descriere: Varfurile vechilor munti ai Dobrogei, supuse intemperiilor, unui climat arid si vanturilor, au fost roase incontinuu, astfel ca decolarea este deosebit de facila pe toate directiile. Caracteristicile zonei de decolare sunt ideale pentru deltaplan si parapanta: neobstacolata, intinsa, panta domoala si cu vizibilitate pe toate directiile.

Latura de Vest arata ca o rampa de decolare marcata de 2 randuri stanci, Sudul (SE, S, SV) este un urias platou usor inclinat (dupa el urmeaza abruptul stancos), Nordul (NV, N, NE) este impadurit mai jos de decolare.

Acces: La decolare se poate urca din orice punct de la baza pantei dar este indicat sa se urmeze cararea serpuita ce trece pe langa izvoare. Asta pentru ca urcarea este mai lina, si totodata se evita zonele stancoase unde salasluiesc vipere cu corn.

Timp de urcare (de la zona de corturi ) aproximativ 45 minute.
Pentru urcarea cu masina se poate utiliza drumul care inconjoara panta astfel: la intrarea in satul Cerna, stanga pe drum de pamant, apoi printre vii in urcare usoara pana la padurea de pe partea nordica. De aici cateva minute de urcare pana la decolare.
Aterizare: N 45A￯ 8' " E 28A￯ 16' "
Altitudine: 90m NM

Descriere: Locul de aterizare este campie neobstacolata pe toate directiile. Pe Nord se poate ateriza si pe un platou imens situat cu aprox. 150 m sub decolare. Astfel in cazul cand termica este pierduta, de aici se poate urca mult mai repede inapoi la decolare, mai ales cand zbori cu delta.

Particularitati: Toate pantele dobrogene sunt de o rara frumusete dar Priopcea nu are comparatie. Sunt multe de scris despre aceasta bijuterie a naturii, cel mai bine este sa va convingeti singuri ca paradisul zborului cu deltaplanul si parapanta exista si el este Priopcea. Este bine sa fiti totusi atenti pe unde calcati pentru ca aici, poate ca o compensare a frumusetii peisajului, traiesc foarte mult vipere.

Chiar daca le vedeti, nu trebuie sa le omorati, este suficient sa le ocoliti, in fond aici este casa lor. Atentie si in zbor, de stanci nu trebuie sa te apropii prea mult, vulturii isi apara cuiburile cu strasnicie. In mai 2003 trei parapante au fost atacate in zbor.

"Chervantu" cum mai este denumita de localnici, este o coama de aproximativ 5 km, orientata NV-SE ce descreste lin spre localitatea Cerna.

Se poate zbura pe orice directie scoala, antrenament si performanta.
Cand vantul este prea puternic puteti muta startul pe Vf. Bujorul Bulgaresc, 223m NM, situat la aprox. 5 km sud de Priopcea. Si aici se poate zbura pe orice directie scoala, antrenament si performanta, accesul se face pe drum de pietris 2km din soseaua Macin-Cerna.

In luna august trebuie studiata foarte bine conditia meteo inainte de decolare deoarece Cb se pot dezvolta cu repeziciune, deasemeni trebuie evitate trombele de praf care sunt deosebit de violente.

Localizare: La 18 km din Macin pe soseaua spre Constanta, stanga pe primul drum de pamant ce duce la baza pantei, inainte de a urca spre Pasul Priopcea. Dupa mai putin de 150m ajungi in zona unde poti monta cortul.
Dinspre Constanta, treci de localitatea Cerna, cobori Pasul Priopcea pe drum cu piatra si la partea inferioara, dreapta pe drumul de pamant.

Posibilitati de cazare: Hotel in Macin sau la cort. Peisajul, apa de la izvoare, linistea si chiar termica de seara de la stanca te imbie sa nu lasi cortul acasa.

Perioada cea mai buna pentru zbor: Din zborurile si observatiile efectuate pana in prezent se poate spune ca sunt doua perioade propice zborurilor de distanta: inceputul lunii mai si sfarsitul lui iulie.
In iulie 1996 Matei Neculai din Galati a realizat 43 km distanta cu deltaplanul spre zburand spre Sud-Est, in mai 2001 Doru Isofache 20 km cu parapanta pana in Macin iar in mai 2002 Istrate Catalin din Constanta a zburat 25 km cu parapanta pana in Jijila.
Pentru zboruri de scoala si antrenament se poate zbura la Priopcea pe intreaga perioada a anului.

Dinogetia
Decolare: N 45A￯ 23' " E 28A￯ 8' "
Altitudine: Nord-70m, Sud-70m, E-25m, V-60m DH
Orientare: Toate directiile

Descriere: Partea superioara a acestei zone de zbor permite decolarea pe orice directie de pe un teren pietros, pe alocuri acoperit cu iarba.
Nici un obstacol, inclinare foarte buna pentru decolarea cu deltaplanul si parapanta, spatiu larg, sunt caracteristicile decolarii.
Sudul este mai domol si cu posibilitati de patrulare mai bune datorita conformatiei pantei.

Acces: Din soseaua Galati spre Macin, inainte de vestigiile cetatii Dinogetia, dreapta (mai putin de 100m) pe un drum nisipos pana la baza pantei de Nord.
Apoi urcare cu piciorul pana la decolare pe orice directie.
Aterizare: N 45A￯ 23' " E 28A￯ 8' "

Descriere: Pentru zborul cu parapanta locul de aterizare nu este o problema, baza pantei fiind suficienta. Campia ce inconjoara panta este putin nisipoasa, fapt ce avantajeaza cultivarea pepenilor, pe alocuri porumb si floarea soarelui.

In privinta zborului cu deltaplanul trebuie aterizat in zone unde nu exista astfel de culturi de aceea zborurile de scoala pot fi realizate mai in siguranta toamna (dupa stransul recoltelor) si iarna.

Particularitati: Dinogetia reprezinta mai mult decat o simpla zona de zbor, este locul unde s-au format si antrenat piloti de exceptie in zborul cu deltaplanul: Alexandru Gheorghe, Vicol Ilie, Fotache Paul, Giurgea Nicu, Caraman Dragos, Matei Neculai, Doru Isofache. Pantele domoale, cu orientari pe toate directiile, cu a￯￯ bostanarii a￯￯ la aterizare, sunt atat de incarcate de amintiri incat fara voie, doar cand pronunt Dinogetia o placere deosebita ma napadeste. Sunt multi pentru care aceste cuvinte nu sunt vorbe goale.

Dinogetia este locul unde au invatat sa zboare toti deltaplanistii galateni.
Cu toate ca panta nu exceleaza in privinta inaltimii totusi perspectiva deosebita:

-spre Nord, nu departe de panta, cetatea romano-bizantina Dinogetia inconjurata de garla Mare si garla Latimea ofera o imagine a vietii din secolul al IV-lea. Construita pe Popina Bisericutei, cetatea era pazita de ape din toate partile;

-spre sud Lacul Jijila, foarte intins, ofera o buna ascendenta spre seara cand in timpul zilei a batut sudul. Peste lac se zareste semeata o alta panta deosebita pentru zburatorii galateni: Urliga.
Dinogetia este foarte buna pentru zboruri de scoala si antrenament cu deltaplanul si parapanta.
Localizare: Este situata la 9 km de Galati, dupa ce treci Dunarea cu bacul, langa soseaua Galati - Macin.
Posibilitati de cazare: Cortul poate fi montat pe partea sudica unde privelistea este deosebita.
Perioada cea mai buna pentru zbor: Se poate zbura pe intreaga perioada a anului scoala si antrenament. Se remarca inceputul lunii mai pentru zboruri de patrulare pe coama sudica.

Dealu Mare

Decolare: N 45A￯ 0' " E 28A￯ 41' "
Altitudine: 278m NM
Orientare: Toate directiile

Descriere: Aici ai senzatia ca esti un pitic datorita pietrelor mari care acopera tot dealul, gata sa se rostogoleasca.

Estul, inclinat, permite decolari ceva mai jos de partea superioara care este acoperita de pietre uriase.
La vant tare poti decola mai de jos, oriunde pana la baza pantei.
Pe celelate directii se poate decola de sus (cu deltaplanul si parapanta) cu atentie la pietre.

Acces: Din soseaua Babadag - Tulcea, stanga pe drumul asfaltat (aprox. 3 km) ce duce la cariera parasita.
Se parcheaza la baza pantei apoi urcare cu piciorul pana la zona de decolare aleasa functie de directia vantului.

Aterizare: N 45A￯ 0' " E 28A￯ 41' "
Altitudine: 70m NM

Descriere: Pe orice directie ai zbura campia dobrogeana este atotprezenta, intinsa si fara obstacole.
Doar pe vest aterizarea este ceva mai pretentioasa insa numai daca zbori cu deltaplanul.
Particularitati: Din sosea observi un deal impunator ridicat din campie, abrupt pe Est, Nord-Est si Sud-Est si lin pe partea Vestica. Este diferit de majoritatea pantelor din Dobrogea care au caracteristicile: abrupte si pietroase pe sud, line si impadurite pe nord.

Vanturile sunt deosebit de puternice la aceasta panta, de multe ori a trebuit sa plecam fara a zbura.
Ofera probabil cea mai buna zona de termica atunci cand vara bate estul.
Nicaieri in Dobrogea nu poti zbura pe directia est astfel incat sa agati cu siguranta plafonul decat aici la Dealu Mare.

Panta este indicata pentru zboruri de antrenament si performanta.
Pentru zborurile termice si de distanta este bine sa aveti Aprobare de Trafic (AT) deoarece la 5 km spre nord puteti zari pista Aeroportului Tulcea (Cataloi).

Informati din timp turnul despre intentiile dvs, astfel puteti evita problemele de trafic.
Cu o mica ascendenta pana la aprox. 800m la un vant din Sud-Est ati putea veni la aterizare pe pista!

Localizare: Din soseaua Babadag - Tulcea, stanga pe drumul asfaltat (aprox. 3 km) ce duce la cariera parasita.
Drumul spre panta il poti repera din timp deoarece are pe langa el un gen de rampa care era folosita pentru transportul pietrei din cariera.
Posibilitati de cazare: Se poate monta cortul la baza pantei spre Nord-Est, aici peisajul este mai frumos si iarba ceva mai deasa.

Perioada cea mai buna pentru zbor:
Datorita faptului ca partea de Est permite cele mai sigure urcari in ascendenta este indicat sa zburati in perioada calda a anului, atunci cand briza se manifesta.
Sfarsitul lui iulie pare a fi cel mai bun compromis intre termica si taria brizei.

Bestepe
Decolare: N 45A￯ 5' " E 29A￯ 3' "
Altitudine: 244m NM
Orientare: Toate directiile exceptand Est.

Descriere: Doar pe nord, mai jos de decolare, sunt arbusti, in rest poti sa decolezi de la partea superioara a coamei sau mai jos in cazul vantului puternic.
Covorul de iarba scurta si deasa tinde sa acopere pietrele deloc ascutite, mai dese pe sud si vest.

Acces: Pe drumul de pamant, mai putin de 1 km din soseaua Tulcea-Mahmudia, dupa ce treci de satul Bestepe, ajungi la baza pantei orientata pe sud.

De aici urcare cu piciorul pana la decolare, pentru orice directie, functie de vant. Aterizare: N 45A￯ 5' " E 29A￯ 3' "
Altitudine: aprox. 50 m NM pe Sud , 90m pe Nord

Descriere: Pe sud campie intinsa, neobstacolata, cultivata pe alocuri, permite aterizarea cu deltaplanul.
Vestul are la baza satul Bestepe, insa poti ateriza lateral, pe sud, in caz ca zbori cu delta si nu ai reusit sa urci in termica.

Terenul de aterizare pe nord este usor valurit, pentru parapanta nu ridica probleme, cu delta trebuie sa alegi priza cu grija.
Particularitati: Aceasta coama orientata de la est la vest seamana foarte mult cu Dinogetia.
Interesant este ca Bestepe incheie sirul coamelor din Dobrogea de Nord in timp ce Dinogetia este panta care il incepe.

Dealul Bestepe (in limba turca Dealul 5) se remarca printr-o panorama unica: la nord se intinde Delta Dunarii cat privesti cu ochii, iar spre sud sclipeste Lacul Razim a carui intindere este intepata de Insula Popina.
Aici ai o ocazie unica pentru palmares: sa zbori la cea mai estica panta din Romania.

Poti zbura pentru scoala pe vest si sud iar antrenament pe toate directiile exceptand estul.
Zborurile de distanta poti sa le faci numai spre vest si sud-vest.

Localizare: Dealul Bestepe se situeaza intre localitatile Bestepe si Mahmudia (toate asezarile care-l inconjoara au rezonante turcesti: Sarinasuf, Murighiol,... ).
Din Tulcea, pe soseaua spre Mahmudia foarte bine intretinuta ai de parcurs pana la baza pantei mai putin de 30 km.

Posibilitati de cazare: Cortul amplasat pe iarba, la decolare iti va da ocazia sa pastrazi cele mai frumoase imagini cu Delta Dunarii sau Lacul Razim.

Deasemeni, orasul Mahmudia ofera cazare pentru piloti si turisti deopotriva.
Perioada cea mai buna pentru zbor: Pentru o ruta buna de distanta trebuie sa pleci cu un vant de nord-nord-est. Aceasta directie o poti intalni mai frecvent vara.
Pentru zboruri de scoala si antrenament (patrulare, termica) poti zbura aici pe intreaga perioada a anului.

Peceneaga

Decolare: N A￯ ' " E A￯ ' "
Altitudine: N-am avut gps, dar relativ la Dunare 100 m
Orientare: V, SV, NV(mai mica diferenta de nivel)

Descriere: Dealul e ca o faleza la Dunare orientata catre V lunga de aprox 300 m. Punctul cel mai inalt este pe partea sudica de unde exista o vale larga spre SV cu o inclinatie de aprox. 45 grade cu dinamica foarte buna. Panta vestica are si ea o inclinatie buna (in medie 30-35 grade). Valea catre NV are inaltime mai mica, la fel si inclinatia.

Acces: Pina la baza dealului cu masina de acolo pe jos cei 100 m diferenta de nivel.
Aterizare: N A￯ " ' E A￯ " '

Descriere: Loc e girla dar avind in vedere ca baza dealului e Dunarea si ca vintul+ termica sint prezente aproape tot timpul, trebuie sa fi stapin pe aterizarea la panta sau in virful pantei in conditii tari. La toate astea se adauga un pilc de plopi inalti pe malul opus care in vint tare dau in mod sigur rotor la baza pantei.

Particularitati: Avind in vedere particularitatile aterizarii si ca toata panta e presarata cu vai, stinci, chiar si o cariera de piatra, cred ca e un loc exclusiv pentru avansati. Priopcea, care e aproape, e mult mai accesibil, mai inalt si mai sigur. Cu toate astea nu va pot descrie in cuvinte cum e sa zbori deasupra Dunarii cu panorama Insulei Mari a Brailei in fata!

Localizare: Venind dinspre Galati sau Braila, dupa ce trecem de Priopcea, la Cerna facem dreapta spre Traian. In Traian, facem dreapta spre Peceneaga. In centrul Pecenegii(pina acolo e asfalt) o luam pe malul Dunarii pina la baza pantei.

Posibilitati de cazare: Cu cort pe malul Dunarii (neindicat, daca nu sinteti gasca mare, acum 2 ani mi-au spart niste"oameni" masina) ori in gazda. Daca sinteti si pescari, asta e locul!
Perioada cea mai buna pentru zbor: N-am zburat decit in martie, o sa revin cu informatii si despre coordonate, de acum cred ca aproape toate vacantele o sa le fac in zona.

Autor: Doru Isofache
Autor: Cristian Manu Tel
Sursa: parapanta.ro
Cat de mult ti-a placut acest articol?

Nota obtinuta

6(6 voturi)
1546 vizite

Sondaj

Cat de costisitor este sa ai ca hobby cursele de raliu?

Cele mai citite...
Locatii pentru Bungee Jumping in Romania Cheile Rasnoavei, la 3 km de soseaua Predeal-Rasnov Facilitati : Instalatia este pe locul intai in Europa de Est, si pe locul doi in Europa, dupa Elvetia, cu o inaltime de 137,5 m cu posibilitati de marire pana la 155m, pe o distanta de aproximativ 100 de metri, in functie de greutatea celui care
Sfaturi in caz de fracturi Fracturile Tipuri de fracturi O fractura sau ruptura poate fi cauzata de suprasolicitare, violenta externa sau presiune. Persoana care acorda primul ajutor trebuie sa fie in stare sa deosebeasca o fractura inchisa de una deschisa. Pielea peste o fractura inchisa nu este strapunsa, in timp ce pielea
Saltea vs. izopren - ce alegi? Majoritatea drumetiilor presupun cel putin doua zile de calatorie, deci minim o noapte. Iar cand drumetiile au ca punct de popas zone mai putin locuite, noaptea se petrece de regula la cort. Un cort echipat complet presupune obligatoriu prezenta unui accesoriu care se aseaza pe jos, in interior si
Acest site foloseste Cookie-uri.
Folosim cookie-uri pentru a personaliza continutul si reclamele, pentru a oferi caracteristici specifice retelelor sociale si pentru a analiza traficul nostru. De asemenea, impartasim informatii despre felul in care ne utilizati site-ul, cu partenerii nostri de pe retelele sociale, de publicitate si de statistica in conformitate cu Politica de confidentialitate. Va puteti administra preferintele in Setari cookie.