Zborul si siguranta cu deltaplanul

Publicat: 06 Feb 2012 16:40

Revelatia plutirii cu deltaplanul

Te ridici de pe pamant si urmeaza sau nu o eliberare. Daca esti zburator, aceasta este clipa pe care ti-o vei aduce aminte tot restul vietii, mai in detaliu decat prima iubire, mai clar decat magna cum laudae, mai important decat cununia religioasa. Daca nu ai acest moment de gratie, poti sa te intorci pe pamant fara regrete. Galerie foto din timpul unui zbor cu deltaplanul, mai jos.


Zborul cu deltaplanul

Decolarea se poate realiza prin alergare de pe o panta inalta sau prin tractare cu dispozitive speciale. Alte tehnici ingenioase utilizate cu succes au fost lansarea din baloane cu heliu sau cu aer cald. Zborul depinde foarte mult de conditiile atmosferice. Planarea lina se poate realiza in cazul in care vantul nu este puternic si are o viteza constanta.

Zborurile rapide sunt provocate de rafale de vant puternice care tind sa ridice deltaplanul destul de sus; acest fenomen este intalnit in cazul curentului dinamic de panta sau a curentului termic ascensional.

Siguranta zborului cu deltaplanul

Desi zborul cu deltaplanul a fost considerat un sport extrem de periculos, planoarele sunt la fel de sigure ca orice alt aparat construit de HGMA (Asociatia de manufacturare a deltaplanelor). Toate dispozitivele de zbor dispun de elemente de siguranta si sunt testate pentru a asigura stabilitate si siguranta ridicate. Siguranta pilotului depinde cel mai mult de gradul de experienta si antrenament. Sportivii au, de obicei, o parasuta care le poate salva viata in caz de accident sau de pierdere a controlului aparatului.

In cazul unor probleme serioase parasuta este actionata instantaneu si permite aterizarea atat a pilotului cat si a deltaplanului. Marimea normala este de 30 m2 iar viteza de coborare ar trebui sa fie mai mica de 6-7 m/sec. Este suficient pentru a avea o coborare dureroasa, de aceea sportivii sunt sfatuiti sa se prinda de rama deltaplanului pentru a pluti mai bine. Unii sportivi se folosesc de aer comprimat pentru a declansa deschiderea parasutei insa aceasta metoda nu s-a dovedit prea eficienta.

Multe cluburi sportive pun la dispozitie ore de curs menite sa ii invete pe sportivi cum sa reactioneze in caz de urgenta. Pilotii poarta costume speciale si instrumente (cutite, franghii, telefoane si trusa de prim ajutor) care sa-i ajute sa taie hamurile daca s-au incurcat in ele sau, in cazul in care aterizeaza accidental in copaci, sa coboare din ei. Siguranta zborului cu deltaplanul a crescut considerabil datorita antrenamentelor si scolilor de instructaj. Primii sportivi au invatat sa manevreze acest aparat prin incercari multiple si greseli.

Multe din aceste erori au constituit baza tehnicilor de construire a dispozitivelor de zbor. Desi miscarile pilotului sunt menite sa previna urcarea la o inaltime mai mare, unele tehnici nu pot fi aplicate decat la o altitudine mare. Daca o alunecare accidentala se intampla in apropierea solului, pilotul poate sa piarda controlul aparatului. Cele mai importante lectii in zborul cu deltaplanul sunt cele legate de aterizare si coborare. Oricine doreste sa practice acest sport trebuie sa se inscrie intr-un club sau asociatie care ofera instructaj si aparatura.

Performantele deltaplanului (2003)

Deltaplan fara top: rata de coborare - 15:1, viteza - 30 pana la 100 km/h, cea mai buna viteza - 45 pana la 50 km/h. Aripi rigide: rata de coborare - 18:1, viteza - 35 pana la 100 km/h, cea mai buna viteza - 50 pana la 55 km/h.

Observatie: rata de coborare depinde de multi factori (greutatea pilotului, forma aripilor, costum) si nu poate fi masurata exact; ea semnifica raportul dintre distanta parcursa de aparat in inaintare si distanta parcursa in coborare.

Costuri (2003)

Aripi rigide: 10000 Euro
Deltaplan fara top: 5-6000 Euro
Intermediari: 4000 Euro
Deltaplan pentru incepatori: 3000 Euro
Hamuri: 500 - 1500 Euro
Parasuta: 500 Euro
Instrumente: 200 - 1000 Euro
Lectii: pachet introductiv 3-400 Euro
School: instructaj complet 8-1000 Euro

Recorduri

Recordurile sunt inregistrate si certificate de FAI. Tehnic vorbind, recordul mondial pentru cea mai mare distanta parcursa in zbor este detinut de Mike Barber care a plutit 704 km pe data de 19 iunie 2002.

Model de motodeltaplan facut la ICTCM
Motodeltaplan TOPO 1 si MICRO 1 ( Director de proiect: Dr. ing. Marian Topologeanu)

Carateristici tehnice

Masa maxima la decolare: 80 kg
Masa utila: max. 105 kg
Viteza de croaziera: 80 km/ ora
Lungimea de decolare/ aterizare: cca. 50 m
Suprafata aripa: 17,5 m1
Motorizare motor: ROTAX 503 sau 581

Pretul de livrare: 10.000... 13.000 Euro, in functie de motorizare si dotari (fara TVA).


Sursa: PilotMagazin.ro
Cat de mult ti-a placut acest articol?

Nota obtinuta

3,41(29 voturi)
2932 vizite

Sondaj

Ai incerca parapanta intr-un cadru organizat?

Cele mai citite...
Locatii pentru Bungee Jumping in Romania Cheile Rasnoavei, la 3 km de soseaua Predeal-Rasnov Facilitati : Instalatia este pe locul intai in Europa de Est, si pe locul doi in Europa, dupa Elvetia, cu o inaltime de 137,5 m cu posibilitati de marire pana la 155m, pe o distanta de aproximativ 100 de metri, in functie de greutatea celui care
Sfaturi in caz de fracturi Fracturile Tipuri de fracturi O fractura sau ruptura poate fi cauzata de suprasolicitare, violenta externa sau presiune. Persoana care acorda primul ajutor trebuie sa fie in stare sa deosebeasca o fractura inchisa de una deschisa. Pielea peste o fractura inchisa nu este strapunsa, in timp ce pielea
Saltea vs. izopren - ce alegi? Majoritatea drumetiilor presupun cel putin doua zile de calatorie, deci minim o noapte. Iar cand drumetiile au ca punct de popas zone mai putin locuite, noaptea se petrece de regula la cort. Un cort echipat complet presupune obligatoriu prezenta unui accesoriu care se aseaza pe jos, in interior si
Acest site foloseste Cookie-uri.
Folosim cookie-uri pentru a personaliza continutul si reclamele, pentru a oferi caracteristici specifice retelelor sociale si pentru a analiza traficul nostru. De asemenea, impartasim informatii despre felul in care ne utilizati site-ul, cu partenerii nostri de pe retelele sociale, de publicitate si de statistica in conformitate cu Politica de confidentialitate. Va puteti administra preferintele in Setari cookie.