Masini de curse - elemente de baza
2/203
calendar_month 07 Feb 2012, 16:59
Surprinzator dar adevarat, in ciuda efortului tehnic de a dezvolta o masina de Formula 1, combustibilul pe care il foloseste este surpinzator de apropiat de compozitia celui obisnuit. Cu timpul au fost introduse din ce in ce mai multe reguli referitoare la compozitia combustibilului.

In timpul unui sezon o echipa de Formula 1 va folosi peste 200.000 de litri de combustibil pentru teste si curse. Toti furnizorii de combustibil ai Formulei 1 se angajeaza in ample testari pentru a optimiza performantele combustibilului.

Uleiul masinilor de Formula 1 este de asemenea de mentionat. Are un rol vital, si este verificat indeaproape dupa fiecare cursa sau test pentru a ajuta la monitorizarea gradului de uzura al motorului.

Motorul si cutia de viteze

Motorul si transmisia unei masini moderne de Formula 1 sunt unele dintre cele mai importante piese de masina de pe planeta si competitia de a avea cea mai mare putere de pe pista este inca intensa. Ajungand la 19.000 RPM (rotatii pe minut), un motor de Formula 1 va consuma 650 de litri de aer in fiecare secunda si cu un costum de combustibil in jurul a 75 de litri la 100 km.

Din 2006, conform regulamentului motoarele trebuiau sa fie de 2.4 litri V8. Cutiile de viteze ale masinilor de Formula 1 sunt automate, pilotii selectand viteza de la manerele din spatele volanului. Cutiile ,,secventialea￯￯ folosite sunt foarte similare cu cele de la motociclete, astfel vitezele se schimba mult mai repede.

Abordarea curbelor

Abordarea curbelor este un lucru vital in curse, si in Formula 1 nu se face exceptie. Pe linie dreapta batalia tinde sa fie determinata de puterea motorului si de frane, dar la curbe apare indemanarea pilotului.

Este zona in care un pilot as poate extrage acel mic avantaj care face diferenta din a castiga sau a pierde. Principiul fundamental de eficienta la curba este ,,cercul de tractiunea￯￯. Cauciucurile unei masini de curse are de oferit o aderenta limitata.

Aceasta poate fi aderenta longitudinala de franare si accelerare, aderenta laterala din curbe sau combinatia celor doua. O masina de curse ia o curba in trei stagii: intrarea in curba, mijlocul curbei si iesirea din curba. Cei mai de success piloti sunt cei care judeca limitele prin care pot taia curba si repeta manevra cat mai des posibil.

Carlinga

Carlinga/Siguranta In inima unei masini moderne de Formula 1 sta structura de o rezistenta foarte mare. Faptul ca asa de multi piloti de Formula 1 au supravietuit unor accidente foarte grave este dovada fortei enorme ale structurii masinii si sigurantei din interiorul acesteia.

Principiul fundamental ramane, ca intotdeauna, faptul ca soferul trebuie sa iasa din masina in cat mai putin timp posibil, cinci secunde, conform regulilor, si fara sa dea ceva la o parte in afara de volan.

Parti de protectie in caz de accident sunt incorporate in fata si in spatele celulei de supravietuire, cum este si cercul de protectie obligatoriu din spatele scaunului pilotului. Cum este si la masinile normale, toate masinile de Formula 1 trebuie sa treaca mai multe teste de impact si de incarcare inainte sa fie declarate potrivite pentru curse.

La testele de impact se folosesc manechine de 75 kg iar coliziunea are loc la o viteza de 15 m/s (54 km/h). Fortele ce apar la impact sunt masurate cu atentie. Au loc si teste de impact cu spatele si de mers in coloana.

Autor: Costy



Sondaj

Ai incerca parapanta intr-un cadru organizat?